Literatura národního obrození. (Od r. 1774 do r. 1859.) Národním obrozením českým rozumíme velké dějinné hnutí v poslC'dní čtvrtině stol. XVIII. a hlavně v celém vl'ku XIX., kkré v oblasti nejprve jazykové, brzy však takl~ litenírní, ale nato i ve filosofii a umění a nejpozději v politieC' a ruchu hospodářském zasahuje postupně všechny vrst\·y národa. Jako výraz mravních a kulturních sil domúeích a namnoze i jako pokračování v pobělohorsk~'ch tradicích vlasteneckých obrací se nejprve obranně proti centralismu a germanisaci absolutistické vlády vídeňské a spol{'há na státoprávně uvědomělou šlechtu a zachovalý lid. Ohniskem hnutí se stala Praha, stojící v antagonismu proti Vídni, a do služeb politického obrození postavila s\'é ml"šťanstvo, za nímž následovala buržoasie venkovská, phpravl'ná uvědomělým kněžstvem a učitelstvem. \'('dl(' těchto vnitřních složek bylo však potřebí i popudu a podmínek vnějších, Významnější než emancipační. hospodái'ské a osvětové reformy vedené osvícensk~'m ab, solutismem vládním a spojené s nebezpečnou germanisací. byly cizí vlivy, přicházející ze severu a ze západu do Cech, za ostatní Evropou značně opožděn}'ch. Tyto vlivy, jejichž pusobením se národní obrození české přiřadilo k společenské a myšlenkové emancipaci evropského lidstva v XVIII, a XIX. stol., daly českému duchovnímu životu nové myšlenkové prvky, uzpůsobily jej k nov~'m formám uměleck~'m i \'l'deck~'m a vyzbrojily jej i pro nové védomí samostatnosti národní. Patero skupin idejí vnikalo do obrozujících se Čech ze světa germánsko-románského a částečně i slovanského. O s víc e n s tví. překonávající navždy protireformační katolictví. učilo vědecké kritice. Fr a n c o u z s k á r t' vol UCl' \'Ilutila našim buditt'llim novou ideologii politickou s myšlenkou lidových práva národního sebeurčení. aniž by si toho byli buditelé sami vědomi. Vědomě o::h-ozovali naši buditelé etickou zásadu humanitv a heslo národnosti buď z reformačního odkazu domácí miriulosti, ntbo \'čtším právem z odkazu antického a z moderních. zvláště německ"ch k I a· s i c k,· c h myslitelů a básníků X\,n. a začátku XIx. stol. S nimi se shodovali i v etickém požada\'ku klasičnosti rázu novohumanistického. \' goetho\'ském programu literatury světové a v schleglovském rozhledu po vrcholech literatury 122