Nová doba literatury česbé. (Od r. 177·1 do dndika, 0(1 úsvitu národního obrození na sklonku XVllI. stol. až do našich dmt) Novou dobu písemnictví l'eského datují buditelští literúmí dt'\kpisci od r. 171'1, kdy se vyvrcholují germanisační snahy vlúdní a kdy se proti nim zároveň zvedá odpor veden~' zprvu vrstvou vzdělanců. S obrozením myšlenkov~'m oZ~'vá se i obrození národně jazykové. které se snaží smíi'iti s ideov~'m hnutím evropským ty hodnoty. které zdědilo z období pi'edbělohorského. Tento složit}' proces vyrovnáváni tradice domácí s orientací evropskou doprovází českou vzdělanost až do našich dmi. Národně kulturní a slovesn~' v~'voj tvoH tak jednolitou celish'ost, na níž mnoho nl'změní ani velké události politické. ani změny státoprávní a státní formy, kter~'mi česk~' národ prošel za posledních sto let. S literaturou období pobělohorského sou\'isí písemnictví nové doby tradicí jazykovou již proto. že - až na změny Vf' slomíku - neprodělala čeština v X\·III. a XIX. století podstatn~'ch zml'n. Učen~' jazyk spisom~' mohl se až do konce X\·III. stol. Hditi češtinou ještě starší, mluvou XY!. a XYII. stol.. zacho\'ávanou v bibli Kralické, u Veleslavína a u Komenského. Teprve když v~'razo\'é prostředky této mluvy nedostačovaly pokrokúm myšlení. zahájili zastánci 1\národní vědy,~ úsilí o její obohacení a oS\'ěžení v duchu romantickém. Vedle pn'kú čerpan~'ch z jin~'ch slovansk~'ch i'ečí studovali a napodobovali jazyk lidov~·. hovorov~' nebo zachovávan~' v prostonárodní slowsnosti: to mělo nemal';' v~'znam z\'láště pro vytvoření mluvy básnické. Myšlenkov~'ch pojítek s obdobím pi'edcházejícím jest mnohem méně. Osvícenství mohlo na\'ázati částečně jen na humanitu. jak ji vyslovO\'ali staroklasicky školení humanisté nebo evangelíci. ucho\'á\'ající dědictví Jednoty. K zásadám protireformace postavilo se odmíta\'ě, ale od 120