kem šťastným; i v nich k nejčastějším motiVtlm náležejí motivy vojenské. Ve vojenské písni zaznívá u nás chlapecká radost z barvité uniformy, láska ke koním, junácká statečnost, nikdy však uspokojení z krvavého řemesla nebo dokonce ukrutenství. K slovenskému východu ukazují většinou balady z boj nic k é s postavou Jánošíka v družině »horních chlapců« na Slovensku nebo s Ondrášem a Jurášem v kraji pod Beskydami. S vět s k á lyr i k a I i d o v á doprovázela venkovana po celý život. Podněty k ní přicházely z denního života v přírodě, doma, v hospodách, při obřadech, zvláště svatebních, hojné jsou písně stavovské a ještě hojnější vojenské. Pro všechnu naši lyriku příznačný jest vztah k přírodě, jež slouží za pozadí citových dějů lidského osudu, především milostného; paralelismus přírody se srdcem člověka jest velmi oblíben. Tak se s přírodními písněmi stýká zvláště erotika lidová, počtem daleko nejhojnější. Dávno bylo vypozorováno, že české milostné písně zachovávají rozumovou míru a udržují se v rovnováze škádlivou ironií: že v moravských proniká cit vzácně hluboký a oddanost vytrvalá; že erotika slovenských písní bývá tragická, bezohledná, patetická v touze i v zoufalství. Do písní milostn)"ch i manželských proniká humor, ironie, satira a veselí hravé nebo bujné, což charakterisuje zvláště písně pijácké. V rozmarném osvětlení poznáváme také stavovské rozvrstvení venkova i jeho poměr k panstvu a k městu. Skupinou pro sebe jsou písně taneění, které se zpívaly při muzikách, při hudbě instrumentální a při tanci; podle jejich slov se jmenovaly přeěetné tance kolové. Právě ony jsou prototypem zpěvu instrumentálního, vznikaly k hotov)'m nápěvům. Písně ceremoniální byly zpívány při rů~n}'ch obřadech; nejhojnější a nejdůležitější mezi nimi jsou písně svatební. D uch o v n í e p i k a I i d o v á souvisí sice se středověkem, ale myšlenko\'é propracování i slovesná forma ukazují k baroku, k jeho názorům o milosti a dobr}'ch skutcích i k jeho kultu přírody, posluhující Bohu, Panně Marii a ruzn}'m světcům. Mnoho jest zde však původu knižního a pramení z tisků náboženských. které byly hojně po ruce, Mezi těmito skladbami vynikají z\'láště },Tocleh Panny Marie a lIří~ná duše a Panna Maria. Hloubka lidové duše se otvírá v epických skladbách o tématech eschatologick}'ch, připomínajících gotické spory duše s tělem. V obou vrcholn}'ch 117