zi'ete1e k její povaze hudební. Dávný spor, zda jest pi'tvodní text ('i nápl~v, i'dí dnešní vl'da tak, že rozeznává dva typy lidov)'ch písní: vokální a instrumentální. Vokální typ, zastollpt'n)' hla mó na Moravě a v písní slovenské, vyC'hází z tt'xtu a k n('mll vytvúi'í nápěv, V Čechách pře'.lárlá typ instrullll'ntúlnÍ, vznikl)' pod vlivem nástrojové hudby barokní a klasické, a tll pi'evažuje složka nápěvová, Texty lidov)'ch písni .iSOll skládány v čtyřveršov)'ch slokách trochl.lsk)'C'h a daktylsk)'ch s rS'mem sdružen)'m, střída\')'Ill nt'bo pi'l'r~'\'anS'm, ktcrS' se vydatně nahrazuje asonand, Schematické vazby, pevné formule a epiteta se opakují; dialog' se sti'ídá s monologem: dramatický spád a l'pig'l'amatickl' vyhrocení doprovázejí lidovou epiku i lyriku, nozdíl mezi pisní českou a moravsko-slovcnskou jest tbn nl',kn typem vokálJJ ím a instrumentálním: česká písei!, siinl' oplodněná panskou a církevní kulturou západní, jest po stránce hudební většinou durová, po stránce obsahové silně rozumová. mnohdy ironická a posměšná, Pro moravské písně jsou pÍ'Íznačny jejich ladění mollové. hluboká nábožnost. citová hloubka a barvitost V\TaZU, Pod mollovS'mi tóninami písní slownsk)'ch promlouvá k nám životnost pudů, smyslů a citů kmene. zacho\'ávajícího přímS' vztah k pi'írodě ("trávnice,{), S \' ě t s k á e p i k a I i d o v á, Ve sromání s lido\'oU lyrikou jl'st epika na české půdě zastoupena počtl'm velmi skro\'n)'m: zato Morava a Slo\'ensko vykazuje tu bohatství \'f'lké, Historické písně sahají pouZt' do prusk~'ch vált'k \' stol. XYlIT, a francouzsk,'ch stol. XIX,: na Moravě a na Slovensku se oz)'vají moti~'y tureck)'ch vojen, Daleko rozsáhlejší zvlášt.' ve v)'chodní oblasti jest lidová baladistika. jež se cenou může měI-iti s klasick,'mi baladami scversk,'mi, B,'\'á v ní dosaženo dokonalé dr~lmatičnosti. a to hojn)'m užitím monologu a dialogu. podáním úry\'kovitl' naznačujícím. fres-, kovit)'m obrysem děje, hutnou charakteristikou. \')TaZOv)'m paralelismem, Bájeslomého ži\'lu jest v nich málo. a to Je;; tl, ve formi- pozdní. zato nacejí se v ní přírodní metamorfosy. z nichž bohatě \'yvážil Erben (,,\'rba., ),Lilie,,), Hojnější jsoll balady o roznatu základních vztahů spoll'ét'nsko-mra\'l1Ích: prokll'tí. \Tažda a poprava b}'\'ají na závěru chmurn)'ch těch skladt'b, prodšl'nS:ch přísn)'lll vědomím mravním, ale záro\'Crl spoléhajících na milosrdenst\'í Boží (Usd'do dítť" Sestra trat'íčka, .llatka l'ra::edl/icc. RaI/oša. r.:tollltlá), Nechybi však ani lido\')'ch balad s \')'sled 116