namnoze přeceúovala lidovou literaturu. Dala se klamati její domnělou starobylostí i originálností. Lidová literatura jest ve svém celku mladší, jak dokázala věda srovnávací. a je v mnohém závislá na knižních látkách tasto mezinárodních nebo na hudebním doprovodu umělém. Lid o v á n o v ě s t. Z prostonárodní prózy vyniká největší starobylostí lidová pověst. Její určení časové a místní, které ji odlišuje od báje a pověsti. i to. že se zakládá na stálé výměně podání ústního a tradice knižní. přispívá k její trvanlivosti. Její podstatou je ústní zpráva o nějaké události. předávaná z generace na generaci. ale obměňovaná podle stupně paměti, podle obrazotvorné schopnosti a podle životního, hlavně mravního názoru zpravodajova. Vypravěči přizpusobují ji dále náboženskému, politieké)l1U i společenskému názoru své doby. Tak lze nejednou na pověsti rozeznati různé náwrové vrstvy podle toho. v které společenské skupině vznikla (pověsti selské. panské, měšťanské. městské atd.) a stejn{' odlišiti v ní přínos doby renesanční, reformační, romantické a pod. Nesmíme však také zapomínat. že i pověsti domněle nejstarožitnčjší jsou často puvodu knižního. Nejobvyklejší dělení pověstí b~'vá látkové. Tu na prvé místo se kladou pověsti národní, a to pro celkový v~'znam ústředních postav královsk}'ch a hrdim;k~·ch. Většina jich vznikla z pověstí místních nebo kmenov~'ch: pro {'eskou literaturu nejvýznamnější jsou pověsti pražské. Látkově zúženy jsou pověsti rodové fl heraldické. pojící se k Mech· tick~'m rodúm a jejím sídlúm. a pověsti městské: kdežto v těchto převládá ráz anekdotick~' a groteskní, převažuje v oněch ráz romantick~', nesoucí nejednou vlivy cizí. Sběratelé a znalci česk~'ch pohádek (Aug. Sedláček a AJ. Jirásek) rozeznávají v nich několik \Tstev podle puvodla dochování: nejstarší jsou ze stol. XL. následují pověsti věku XIII. a XIV., hojnou kořist nám nechalo stol. XV., hojnější ještě věk XVI.. kdežto ostatek je shrnut do skupiny společné. Kejstarším. velmi bohat~'m pramenem lidov)'ch pověstí, pov)'šen\'ch většinou na pověsti národní, je Kosmova kronika ze stol. XII. Ústní podání na nich praconlo však dále, jak ukazují letopisy Dalimilovy, a jéjich znovelističtění. u Dalimila započaté. pokračuje u Eneáše Sylvia a Václava Hájka z Libočan. kter~' se stal nevY{'erpatelnou studnicí pověstí bájeslom~'ch a místně etymologick~·ch. \' době pro 109