z části pro odium kacířství - a dobrých nových přibývalo poskrovnu. I stal se v této době těžkého úpadku v XVIII. stol. pravým nositelem a zachráncem české národností lid selský. Zachovával nejen jazyk, ale zároveň slovesnou tradici, kterou si po svém obměňoval, přizpůsoboval a přetvářel, až ji odevzdal do rukou svých synú, obnovujících národní obrození na rozhraní XVIII. a XIX. stol. Literatura prostonárodní. Do pozdních údobí slovesného baroka pobělohorského spadá rozkvět písemnictví prostonárodního. jemuž se však dostalo pozornosti, záznamu a studia teprve za romantiky v stol. XVIII. a XIX. Lidová slovesnost udržuje se většinou ústně jako statek anonymní; zcela výjimečně známe i podle jména její tvůrce neb poslední dochovatele či zapisovatele. Jde v ní o kulturní statek, prošedší vzdělanými vrstvami. neboť ani ústní tradice lidová neobstála by bez psaného a tištěného zdroje. Přechodem do nižších vrstev přizpusobila se však poměrům a názorům lidových příjem cu : podřídila se přísným mr&vním názorům i primitivnímu vkusu venkovanu; výrazově se zjednodušila a většinou i zhutněla: uzavřela se proti novým kulturním vlivům a zpracovávala tradiční látky minulosti, a to i slohem zastaralým. I když její nositelé, kteří byli ze vzdělanější, často hudebně cvičené třídy venkovské, nečerpali přímo z pradávného pokladu bájeslovného, přece zpracovávali látky starožitné: tak nacházíme v lidovém básnictví trosky nábožensk}'ch představ, zbytky historického podání z dob minul}·ch. ohlasy zapomínan}'ch mravů a zvyků. Obráží tedy prostonárodní literatura časovou i životní vrstvu starší než tu, k níž náleželi její tvůrci i šiřitelé. Právě v této skutečné nebo domnělé starobylosti se shledává její zvláštní půvab a leckdy se v ní nachází vítaná protiváha k příliš rychlému nástupu nov}'ch směrů v písemnictví umělém. Osobitý sloh lidové literatury býval romantiky vykládán jako sourodý výraz osobitého ducha národního; vyplývá však spíše ze snahy vyhověti prostotou a názorností lidovému posluchačstvu. Odtud plyne zhuštěnost a úsečnost, hutná povahokresba a prudk~' v)'pravn~' spád \' epice: v lyrice soustředění na cit a využívání analogií mezi děním v přírodě a v lidském srdci; všude pak v)'razná gnomičnost, 101