o šíření církve od dob prvokřesťanských po protireformaci, Mappa katolická aneb obrácení národův celého s1'čta (1630), z jeho činnosti slovesné, vynikající správností jazykovou, zasluhují práce legendární zmínky zvláštní: mezi nimi Zivoty dvanácti apoštoli't, dvanácti rytířů a mučedníků, dvanácti učitelů církevních atd. (1630) staly se památnými zřetelem k českým patronům. Na legendární tvorbu se soustředil farář v Březnici, Tomáš I~ Placalius; jeho Martyrologium neb passional římské církve (1634) i Obora panenská čili životové panen (1634) náleží slohově k nejlepším pracím svého druhu u nás. Nejplněji se duch českého slovesného baroka vyjádřil v lyrice. Tu značí barokní básnictví české nesporný pokrok vůči období předešlému; výrazově přineslo hodnoty nové, jež pak přišly vhod jednak poesii prostonárodní, jednak pozdějšímu vývoji novočeskému, i když byly tyto prameny úplně zneuznány. Hlavním tématem je rozlet ducha za Nekonečnem a Věčností, jemuž se věsí na křídla smyslové přilnutí k zemi. Tak vzniká jedna z příznačných antithesí barokní myšlenky i poesie, rozpor mezi absolutnem a omezeností a marností pozemského bytí lidského. O tomto duševním dramatě promlouvá IY/jka patheticky, dávajíc výraz překypujícímu citu. Cit mívá přízvuk erotický a často užívá prostředků značně smyslových v metafoře a v epithetu. Tím se barokní lyrika pronikavě liší od strohé a suché rozumovosti vší veršované produkce obou předchozích století v Cechách. Pracuje uvědoměle slovesnými prostředky, i když spíše řečnickými než básnickými; ve snaze o názornost nanáší sytě. někdy až křiklavě barvy, dává přebujeti dekorativnímu živlu a libuje si v účinech zvukomalebných. Světské básnictví barokní jest zastoupeno vlastně jen Václavem Janem Rosou. V Di,s('ursu Lipyrona, t. j. smutného kavalíra de amore atlebo o lá.sceJ per pofcntia.s cf pas8Íones animae S1iae vedeném (1651), vytvořil rýmovanou příz\'Učnou skladbu v galantním slohu západním o vítězství věrné lásky. Později se formálně přiklonil k časomíře a námětově k eklogám Vergiliovým, obojí přímým vlivem Komenského: přebásnil první eklogu Vergi1iovu a v jeho slohu napsal Pastýřské rozmlouvání o lIaruzení Páně (1670). Mezi duchovními básníky jsou v}'razné tři osobnosti: Adam Michna z Otradovic, Felix Kadlinský a Bedřich Bri 103