spěchu došly Šteyerovy podniky Kanciollál čcskJÍ (1683) a Postil/II katolická nedč/llí Cl sváteční (1691). Všecky tyto snah~ vyvl'cholily úsilím o katolickou bibli českou podle textu Vulgaty. Úkolem tím byli pověřeni Šteyer. Konstanc a Jan Barner, kteří svůj překlad z Vulgaty opřeli o bibli Benátskou, ale pi'ihlíželi také k textu Kralickému. Tak vznikla proslulá lJi/Jlc Svatová('lavská, vydaná v Svatovádav,;kém dědictví: 1677 vyšel Nov)' zákon, Starý zákon 1712-1715, S jazykov)'m úsilím družiny gramatiků kolem Šteyera se stýká Václav Jan Rosa (1620-16139). jediný laik mezi učen)-mi jesuity, Byl doktorem filosofie, advol,átem a uú"áhl hodnosti rady nad apelacemi. Jako autor galantních veršu barokního vkusu stojí I~osa na čestném místě i v dějinách t'eskt'ho básnictví XVII. stol. V mlumictví se přidržoval jednak úzk, :,::( ,1\ ého purismu, jedi1ak libovolného novotai·ení. Jazvk starší znal jen skrovně, avšak jeho latinská mluvnicl: t'eštinv ('('chořel"lOSt ,'1('11 Gralllllwtic(l lillfjll(lC bohClIIicllC (1672) nevyniká jen vlastenecky obrannou chválou češtiny a oslavou národa v předmluvě, propracovanou tl'orií časomčrnou a zajímav)'mi překlady veršovan)'mi. n)-brž i odborn)'mi mlumick)'mi v)'klady: naproti tomu \' skloúování a hlavně v praktickém tvoření slov je mnoho nesprúvného. R\)so\'y př'ípravy k etymologickému slon1Íku l'esko-nčmeckému. Thcs(/II rlls lillgUII(, bohcm imc. navazující na Komenského, zll staly v čtyi'dílném rukopise. Z pozdČ'jších prací v tento okruh náleží ještě: jesuity \'ádava Jandy ta Čt'sky psaná Grallllllafic(l lillgu(l(' bohemicae (170-1), jejíž druhé vydání obsahuje autorovu pseudobarokní teorii dramatickou. Názorný a spolehlh')' obraz poměru jazykov)'ch a národních \'e vlasti podá\-á zaníceně obranná pi'edmluva k překladu hagiologického spisu Gum· penbergova Obrol'i.:'f(' JlariállskdlO atlallfll (170-1) od pl~'i1ského rodáka Antonínu Fro7.Ína (1671-1723), Stejně jako písemnictví historické a mluvnické také krásná literatura pobělohorské doby slouží pi'ímo nebo nepřímo poth'bám církevním a nábl,žensk~'m, Proto musíme barokní slovesnost hledati hlavně \' dílech obsahu náboženského: počtem i závažností postily a kancionály, spisy polemické a rozjímavé, kat~chismy a díla apologetická daleko přesahují beletrii světskou. A\"šak na rozdíl od věku reformačního jsou prolnuty silnou citovostí a sensualismem. charakterisuje je bujná obraznost a patetická v)'mluv 100