Komenský nepřinesl do bohosloví své církve nových myšlenek a jako přísně věřící křesťan, přesvědčený o božském puvodu Písma, bránil se jakémukoli kritickému bádání. Jeho vroucí křesťanství není bez prvku mystick)'ch, ale pravého vzletu náboženského neměl. Filosof Komenský proměnil sv}'m systematickým duchem a zyláštní svou učebnou schopností v soustavu rozsáhlé vědění, avšak stále s oduvodněním transcendentním. Nové nauky renesanční a barokní, pokud odhalovaly empiricky přírodu a vesmír, zamítal: proti životnímu odkazu antiky a proti renpsanci se stavěl krajně nepřátelsky a v tom ve všem byl spíše duchem středověkým než novodobým. Jenom v pedagogice uznáván jeho prukopnický čin a za svou snahu o povznesení lidstva vzděláním prohlašován za skutečného dobrodince lidstva: vypracoval i prakticky uskutečňoval požadavek vychování v jazyce národním, zároveň však řešil sociální úlohu opatřiti vzdělání všem. Jeho pedagogické spisy se rozšíí'ily latinsky i v překladech u všech vzdělan~'ch národú a zasáhly sV~'mi zásadami do vývoje jejich školství: i jesuité, kteří v lecčems polemisovali s Komensk)'m, přijali mnoho z jeho vychovatelských názoru a pokynu. I jest Komenský, ještě \'ětší měrou než Hus, osobností světového v\'znamu, mimo to však má v literatuře svého národa postavení nad jiné v~·znamné. Spisovatel Komenský vysoko vyniká nad své vrstevníky i pi'edchúdce v českém písemnictví. Jeho encyklopedick~' duch objímá a v ucelenou soustavu uro\'nává cel.ý vesmír a tříBí veškerou lidskou společnost, aby celek podřídil nejvyšší skutečnosti. Bohu. Odtud plyne jeho mohutné pathos myšlenkové rázu v~'značně barokního. Nechybí mu však ani silné citovosti. jež se v těžkS'ch životních zkouškách utíká k víře a naději křesťanské: kontrastem k velebnosti božské zazníval pocit ponížení a smrtelné nicotnosti lidské. I v této citovosti shledáváme duše\'ní příslušenst\'í k epoše a povaze barokní. CČ'eneck\' a bohoslovn\' ráz prózy Komenského bránil mu namn07;(. v dokonalém roz\'ití a uměleckém propraco, .. ání těchto ry:;u. Nauková snaha vyčerpati vše sváděla k pedantické únavnosti a k suchopárn)'m v~·čtum: českobratrs:<~' biblismus stavěl ho před nebezpečí nahrazovati osobit\· v\-raz nlitřního života mechanick)-mi citáty z Písma. Ale v nejlepších dílech. zdáště v mistrovském Labyrintu ~H"řta. zachraiío\'al theologa i pansofického učence bystr)' pozoro\'atel. názorný zobrazo 91