mi i apologetickými. Tak františkán ,Jan Vodllallský zv. Aquensis (nar. 1460) obrací se proti Jednotě a luterství a užívá při tom se značnou obratností jazyka českého. I jeho latinsko-český slovník Ladifcr (1511), obsahující také věcné poučení, vznikl z potřeb prakse řádové. Ze světského duchovenstva farář plzeňský Tomá.~ Bawrovský (: 1562) vynikl jako kazatel; byl chráněn mocnou rodinou Rožmberků, ale dovedl promluviti i k duši a svědomí lidu. o čemž svědčí jeho zdařilá postila, Od polovice XVI. stol. připadlo velitelské místo v zápase protireformačním jesuitúm, sotva Ferdinandem uvedeni do Prahy, kde založili gymnasium a universitu o dvou fakultách, filosofické a bohoslovné; brzy přibyly koleje venkovské v Jindř. Hradci, Krumlově. Olomouci. Vedle Imzatelstvi. v němž se projevili mistry, a vedle úspěšné výchovy školské užívali jesuité hned v prvních dobách svého českého působení literatury za nástroj propagačnÍ. V čele tu stál tuhý odp,úrce věrouky i literární činnosti Jednoty, Václav Stunn (1533-1601), přímý římský odchovanec Ignáce z Loyoly a doktor bohosloví: jako kazatel i jako zpovědník došel velkých úspěchu. Rozebral nauku Jednoty v několika polemických spisech, zvl. ve Sronuíllí l'ír,1v uče1lí Bratří star.~írh (583) a v Ro:;s(m.:('lIí (I bedlil'cm uváže1lí t'dikého Kallciollálu od lJmi ří Valde 118k./Í(·h, jinak Bolcslavskýrh (1588). Jemu blízko stojí probošt jindřichohradecký. Václav HrCYL zvan\' Brosius (: 1613). pamflet ista protibratrský. Netoliko název jeho hlavní práce Kou1c Danielova, kterou podává draku pikartském/{ jii/ak t:aldf'11skému l'itolid Poskok (1589), ale i obsah její ukazuje. kterak vniká do jesuitské literatury barokní vkus: směle metaforická obraznost pracuje paradoxem a vtipem a neváhá od vznešeného přeskakovati k burlesce, V prvních letech XVII. věku se katolické baroko české nese v náboženském písemnictví dvěma proudy. jež se pak misí a slévají: lidovým a učen~'m. Prostonárodní směr .i~m(' poznali v písňovém souboru augustiniána J. Rozenpluta a v kancionále i postile jesuity Šebestiána Berličky Scipiona, Hlavním zástupcem učeného pozdního humanismu katolického byl kapitulní probošt u sv. Víta. ,Jiří Barthold z Braitť'nberka zv. Pontanm; (; 161-1 l. České U"ratuře náleží z přečetných a formálně vybroušen)'ch spisu jeho Zit'ot .'tt\ halla (1591) a DIlr/wl'lli Obl'CSe!Cllí k01'llny če.