ní. Povídky ty Sl' otiskovaly od XV. do XVllr. věku a mocni zasúhly do vývoje lidové tradice. Jsou to příběhy o Va/tl'Ot"I II l\ ryse/di" (Griseldis), o B ry::cldč, kroniky o Pcritono'l'i i F!(Jri(Jl'i a B!ann,/!(Jřc, o krásné Magclol/č, o GCl/orejl II :lTe/II::il/(~ a ze starověkých látek kronika o Pl/famoťi a Thislw i o šlechetné LII(·;·ctii. Velice oblíbená byla látka z okruhu )'O['istce sv. Patrika«, Jiřík(Jro ddřl/í. Jiný okruh lidové literatury jest čist~'m v~t\'orem živlu mt'šťanského, a to jeho nižších vrstev: mravokárci a satirikové berou si na mušku obhroublost zpusobu i v)'razů samolibé a požival'né buržoasie. Jsou to pijanské řády a průpO\'t'di g-robiánské, jež II nás shrnuty jako Fral/tova !Ircíra, vypravování o lI1arko/tol'i a Xc1'Ím a cyklická Historie o Tyli RII!cl/spicg!ol'Í" jeho hrdina vnikl do lidov~'ch povídek, stejně jako kouzelník Fallst zdomácněl v prostonárodních hrách loutkov~'ch, Domácího puvodu a historických kořenu jest II ist (JI"ic obrat 1"11 J (lilii Palcřkol'Í, připínající se k postavě »moudrého blázna·, z družiny Jiřího krále, V této době nabý\'á významu knižní činnost Jt'dnoty bratrski', Nábožl'nská ta společnost \'znikla z horliv)'ch poslucha('U Rokvcanovvch, kteří chtěli vrátiti království boží na zemi. pi'oto čítali spisy Chelčického, zaváděli přísnou kázei1 církevní a k založení no"~ osady opravdu křesťanské rozhodli se odejíti ze společnosti světské. K nim připojily se rozmanité hloučky nábožensk~'ch blouznivců, kteří stále ještě usilovali o dokonal~' život nábožensk~·. ('mysly své provedli r. 1458 v Kunvaldě u Zamberka, kde Rokycan:l vyjednal jim pobyt u krále Jiřího. tehdy ještě správce zemského. Náčelníkem jejich v té době byl nt-hoř (1420147·1), sYllovec Rokycanm·. Nedbali \'Zdělanosti. nepřijímali mezi sebe stavu vyšších ani úředníku pansk~'ch, odmítali rychtářství a krl~mářství. nekonali přísah atd. Pronásledování jejich se začalo r. 1-161. a to pro některé odchylky \' obi'adech, \' nichž dbali největší prostoty: nebylo \'šak stíhání to v celku příliš kruté. Teprve r. 1467 zvolili si své \'lastní kněze, kteří se měli vyznačovati příkladn~'m životem, nikoli nějak~'m zvláštním nděláním. \' tom stam se Jednota udržela po svém usta\'ení dobu nedlouhou. neboť málo se hodila pro svět a nesnadno jí bylo odmítati mocné osoby ze šlechty a lidi \'Zdělané. Literární činnost jejich zakladatele, bratra Řehoře. se omezovala na obranné dopisy (zvl. Rokycano\·i). na traktáty dogmatické, organisačlli i mravoučné. Jednota bra 56