scholastika a do čela myšlení postaven proti Aristotelovi a aristotelikům Platon. Formálně odmítnuta barbarská latina, místo ní nastolena čistá latinita ciceronská a zároveň probuzen smysl pro slohovou osobitost jednotlivých autorů. Jazyk, jehož užíváno, se řídil zásadou zdobnosti a výmluvnosti a nejednou upadal do nové bombastičnosti, nahrazující vytouženou eleganci. Individualismus huma.nistický vedl jednak k nadnesení aristokratičnosti, jednak k ješitnému přeceňování osobnosti básníkovy i jeho přátel a příznivců; touha po nesmrtelnosti a slávě opájela nejen duchy geniální, ale i jejich nohsledy, ničím neoprávněné k těmto nárokům. Nově inspiroval humanismus básnictví ke kultu přírody, oduševnělé samoty, samotářského smutku, jindy pak k pocitu životní radosti a hrdosti z osobnosti lidské; myšlenkově učil hlubšímu pojetí pravého lidství a nenesl tedy své jméno nadarmo. Mezi muži o humanismus usilujícími na předním místě jsou ti, kteří také literaturu domácí nejvíce povznesli. Předchůdcem jest již Dante svým politickým úsilím i svými učenými spisy latinskými, kdežto jeho čelné dílo, Božská komedie, vyvrcholuje středověk jak v jeho scholastickém vědění, tak v jeho mystickém zanícení o Bohu. Vědoměji o humanismus usiluje Francesco Petrarca, korunovaný básník a virtuos vlašského sonetu. Vedle něho původce umělé beletrie vlašské, Giovanni Boccacio, počal se již pokoušeti také o uvedení studia řečtiny do ltalie, zvláště Homéra. Snahy ty v počátcích svých dostaly se i do Čech, neboť Petrarca sám vydal se i do Prahy r. 1356, aby politické myšlence své získal císaře Karla IV. Neměly však významných úspěchů, neboť styky Čech s ltalií přerušeny byly na dlouhou dobu válkami husitskými. Větší důležitosti humanismus nabyl teprve koncem stol. XV., když v Čechách nastalo delší uklidnění, takže čeští žáci katoličtí opět počali studovati na universitách vlašských a snahy o poznání starověkých spisovatelů přinášeli také do vlasti. Mezi první náležel Jan mIad.~ z Rabštejna (-;- 1473), probošt vyšehradský a diplomat ve služoách krále Jiřího, jenž v Bononii vedle práv všímal si též hnutí humanistickéhoO ušlechtilém Janově smýšlení humanistickém, slouče· ném s láskou k vlasti i národu, svědčí slavný petrarcovský Dialogll8 sive di8putatio baronum Bohemorum de bello contra regem Geol'gillm de Poděb1"(u[ (1469), rozhovor čtyř 51