a jejich I)('l~livosti o blaho veřejné. Ježto však listy jsou namnoze dilem kanceláří a jejich úředníků, třeba jen opatrně z dopisu U:iuzovati na osobnosti podepsaných pisatelů. To platí též o listech Zižkových. Z pánu politicky činn~'('h jako horlivé korespondenty jest uvésti kancléře Prokopa h Rabiitejna, Ctibora z Cimburka, nejvyššího purkrabiho Zdl'úl,a Lva z Rožmitála, zvláště pak nejvyššího hofmistra pana Viléma z Pernštejna, jehož listy znamenají nehol ('eské panské korespondence, od dob Palackého (UHO) shl'lluté v "Archivu Českém«. Přičinčním tčch mužů také jazyk (~eský zaveden v zápisy des k zemsk)'ch, nejprv ve Slezsku r. 1426, pak na Moravě k návrhu Ctibora z Cimburka r. 1480, v Čechách přičiněním Alše z Riesenburku r.1'195. Ctibor Tovačovský z Cimburka sepsal K /lili u ToeačovsJ:ou lI('boli PamN obyčej/t, řúdú, ZPl/klusti starodát'lIích fl ří:::(,lIí prtÍl'a v markrabstd Moravském (seps. meziI.14811490). Kniha jest dvojdílná, díl první jest věnován státnímu právu moravskému, díl druhý řízení soudnímu, deskám zemsk)'m a někter)'m partiím práva soukromého. Jazyk ve spise je prostý a jadrný. Nového rázu písemnictví české nab)'vá koncem stol. XV. Po uklidnění myslí náčelnictví v literatuře přejímá h u m an i s m u s. jenž k nám počínal pronikati již za Karla IV .ale jehož postup byl husitstvím na dlouho zaražen. Ve své podstatě jest humanismus uřen~'m křídlem hnutí renesančního. které usilovalo obroditi člověka a rozdti jeho celou osobnost za pomoci obnovené kultury klasick)"ch národů, Reků a Rímanů. Proti církevnímu spoléhání na zjevení opíralo se o poznání čistě rozumové a důvěřovalo i smyslové stránce bytosti lidské, osvobozovalo individualitu i s jejími právy celistvého rozvoje. Vycházelo z Halil' a zabíralo filosofii, politiku, umění a zvláště i básnictví: humanismem však rozumíme hlavně filologické a historické odvětví hnutí, působící také na rozvoj řečnictví i literatury za studia a nápodoby děl starověk)"ch spisovatelů. Ran)' humanismus vlašský má však také ráz národně politický. Nejlepším mužům italským zželelo se v XIII. a XIV. stol. politického úpadku vlasti, národa v staro\'ěku tak vynikající-' ho, a proto obrození starořímské kultury \'e vědách. v uměni i v literatuře považováno bylo za vzkříšení slamé minulosti národní. To však znamenalo kritick)" a často i polemick}' odvrat od hodnot středověku. Obsahově zavrhována 50