nání na zemském soudě moravském. Jako Chelčický, tvrdí též pan Ctibor, že příčinou poklesnutí církve je zkáza mravů v stavu duchovním, proto souhlasí s požadavkem krále Jiřího, aby kněžstvo nemělo statků pozemských a vedlo vzorný život. Mravoličná stránka té skladby, jakož i mluva, oživená lidovými průpovědmi a příslovími, bajkami a figurami řečnickými, dodává celku rázu biblického, ale celá koncepce ulpěla na středověkém alegorickém pojetí a forma na schematickém útvaru disputačním. Po válkách husitských města skoro vesměs nabyla česského rázu, česká jest správa jejich i správa zemská, soudy, válečnictví: sousedé s Čechy jednají jen česky. Tyto prospěchy národní nemohou však zastíniti sociálních neúspěchů husitské revoluce ani kulturních ztrát, které přinesl výbuch radikalismu táborského. Utužila se poroba lidu selského, majetek nemovitý z hojných rodin vladyckých a svobodnických přešel na nečetné rodiny panské, země popleněná ukazovala úpadek v polním hospodářství, pokles živností a obchodu v městech a ztráty styku s cizinou. Kulturně se svým odpadem od katolické pospolitosti Češi, považovaní za kacíře, vyloučili z jednoty evropské. Ve válkách husitských vzaly za své ve'lle nesčísln)'ch pokladů gotického umění výtvarného také hojné památky slovesné a tím tradiční souvislost s písemnictvím staročeským přetržena. V písemnictví neležela ladem jenom skutečná poesie, ale i práce nauková: tu rozhodovaly skoro výhradně ohledy praktické. Tak o válečnictví českém, které vítězstvími nad voji křižáků vzbudilo pozornost celé Evropy, se podá\'á slovesný výklad. Jan Zižka vydal r. 1423 Rád vojenský bratrstva menMho Tábora, usilující především, aby byly v jediné těleso válečné slity všechny prvky, které pod praporem jeho se sbíhaly. Je tu pozoruhodna důvěra v Boha a upřímná zbožnost vedle fanatismu, s nímž se hlásá vyhlazení odpůrců. Ke konci sto!. XV. vynikající válečník český, l"áclav VJčt>k z Ó>no\'a, podal asi r. 1490 králi Vladislavo\'i II. Poučeni, kterak se mrtji šikOl)(lti jízdní, pěší i t'OZY" tu vyložil prakticky celou tehdejší soustavu válčení s vojsky různ)'ch druhů. Věd y pří rod n í, pokud o nich tehdy mluviti lze. pěstovaly se na universitě i v literatuře latinsky. Ve sto!. XV. již několik vynikajících Čechů se jimi obíralo, na př. Kři.~fan z Prachatic, farář u sv. Michala v Praze (: 1439', bohoslovec, matematik, hvězdář, botanik, lékař. Ten složil 47