· lIkopisné bible z první polovice XV. stol. jako Boskovská, Táborská a o něco později Safhallská, jednak první bible tištěné, Pražská (z r. 1488), Kutnohorská (z r. 1489) a Bcnátská (z r. 1506). Český zpčv lidový do chrámů zaváděl Hus. Brzo po smrti jeho český zpěv se stal podstatnou Gástí obřadů, jako táborská mše byla vůbec česká. Současně zaniká na naší pudě duchovní píseň latinská skoro úplně. Předmětem písní věroučných i liturgických bylo přijímání těla Božího, uctívání Matky Boží Marie, ze slavností výročních především hod Boží vánoční a velikonoční. Písně husitské literárně nevyznačují se ani vzletem, ani názorností, ani originalitou: jsou zprvu překladem z latiny, zachovávají středověkou formu strofickou; namnoze třídílnou, později se odpoutávají od tradice a podrobují principu hudebnímu. Z nich vedle písní, skládaných pro hromady »na horách«, osobité jsou písně válečné, z nichž nejslavnější jest mohutná a strašná píseň z nejbližšího okolí Zižkova Ktož jsú boží bojovníci. Brzy po svém vzniku byla zapsána do kancionálu Jistcbnid.:ého, který pochází z počátku let 20. XV. sto!. a obsahuje i jiné české písně. Spojuje náboženské zanícení s přísnou kázní vojenskou. Z p ě v Y h i s t o r i c k é z té doby vztahují se k v)'znamn~'m vítězst\'Ím českým; patrno je z nich veliké nadšení národní. r Zpčv o bitvě před Ostím 06. června 1426) a Písci, o zajetí Zikmunda Kor.llbuta t: Praz(' 07. dubna 1427) 1. Neobyč(jně bohaté jest časové v ~ r š o v á n í s a t i r i c k é. V něm promlouvá k nám duch doby s cel)'m napětím náboženské revoluce a náboženské války. Formy myšlení i sloh skladeb jsou leckdy vyváženy z hlubin slovesnosti středověké, ale při nadvládě obsahu nad formou rozbíjejí starší vázanost a spokojují se někdy i verši bez pevného rozměru. Náplň jest zcela plodem XV. věku v Cechách a možno ji označiti jako veršovanou paralelu k bohoslovnému. jmeno\'itě polemickému písemnictví doby Jakoubkovy, Rokycanovy i Chelčického. Je~t to úplné zprozaisování básnictví, s čímž souvisí skoro naprosté potlačení živlu metaforického, který stejně jako alegoričnost se příčil racionalismu a utilitářství doby. Nejprve se oZ\'ala satira se strany katolické. Drobnějšího rozsahu je Písál o l'iklcfici; rozměrnější a závažnější jsou 1. zv. žaloby 11(1 husity, a to: l·.~ir}l1Ii poslúchajtc.', SlyMc Č(('hon" a Sl.llM( 6ú, II ni. staří 45