pHmosti a jaurností slohu. Ricť dcl'Y je zákon Kristův. jímž Sl' lidl' poučují a tak vytahují z hlubokosti hříchů. Pokud \' ní bvli včřící ve všem sobě rovni, trvala v stavu náležitl'lll, al~ když dostaly se do ní roty, počala se trhati. I\: tl'm rotám náleží šlechta. žijící v)'hradně z práce jin~'ch lidí. a ml'sta obchodem se živíd; proto prav~' křesťan ani sprá vy \'eř-l'jnl' ani obchodu se neúčastní. Spis dělí se ve UVl' ('ást i. V J. Chell~ický vykládá v~'znam poddanosti vrchnostpm s\'l'tsk~'m a její příčiny. že totiž smír církve se státplll po Konstantinovi přivodil nerovnost mezi křesťany. \' p II. l'ásti jedná se jednotlivě o rotách, které vnikly v síť VÍry pravé; kromč šlechty a mčst k nim náleží mniši, faráh, misti'i kol('jní a j. Z menšíeh spisú Chelčického náleží do ranl~ doby traktáty: O boji dltc1lOl'IlÍm (1421). O drhTi .•.• nlt(~. () f(ujínll lidll řl'('" z niehž první úvaha jest dl1ležitá jako v~Th()disko bohoslovné argumentace Chell-ického, třl'tí jako bsná formulace nauky o za\Tžitelnosti krvavého bll.k o Úlkon Boží. Palc se Chell'ick~' zab~\'al mnoho polemikou; \' I. 30, vznikají jl'ho Rcplika profi .lIiJ:1I1á,~i Biskltp(,()l'i i Rlplika profi Ro1:.IIf'allOl·i. Hla\'l1í díla Chelčického jsoll ph'ložpna do nl'ml'" a rušl'.: rus. ph'kl. Anněnkln'ú\' 1893 \'zbudil pozornost L. N. Tolstého. \'šecka vyznání. kž novl' " ('('ehách vznikla, domlávala se bilJl/' jako ('istl'l;o a prav(>ho zákona božího a vkládala ('dl' Pislllo S\'. \' pi'pklac1t'('h a b,'z k(,m('ntáhl do rukou laikú, Proto také l'l'sk~' "i'l'klall PíS('Hl. dokončen~' \' Čá5tpl'h na sklonku stol. XI\· .. lI\';ídl'n pi'i\Tž('nci Husov)'ll1i \' pn-ní ,kdnotnou recensi. sn)\'ná vajíd starší pi'ekladv pod:t:> pohdku \' latinskL; \'ulgatč :l pOlwchá\'ající chyby i hrubl' latini~my 'Hlvnl!nkh ph'kladate!II, ~rim() to oJ doby tl'to za pul stoll'tí roz;'íi'ila se pn'ní r('cense hojn)'mi opisy. z nichž nl'l\h'rl' vynikají nl'tolil,:o nádhern~'m písmem, ale i um(,ll'l'k<;;li dl'()bn()malb:uni, Pn lli/Jli Dní~([(lilsl:é lLesKlWel'kl" n1l'zi I. HOO-l110, r, 1915 shoi'elé \' belgické Luvani), ~l'Í'az('n~' .k;';tt" zcda nH'chanicky, je"t jmeno\'ati přede\';:ím UIUII/("j'j,'ku-th l)(lilsko/l ISlanltovskoul. jež vznikla \' I. l,Um-lIlll a t.lki·ka vybojo\'ala prá\'o na bytí české bible, dále d\'()j,lílnou O/ollllÍcko/l (dokonl'. H171. ElIlOll:;skoll (psanou pí~mem hlahol~k)'rn. clokonč. r. 14161, PÚvodce první tl'to rc'cense, předhuso\'ské-. nemáme. Xová. dokonalejší rcviSl' pi'ekladu di'ívC' poi'ízell)'ch. odstraňující hla\'nl~ archai:::my již nesrozumitelnl', pro\'edena teprve za krále Jíi'í!lO. Tcnto tcxt jednotně upLlven~' podá\'ají jednak