formacc ('esklo v tom, že o vl'cech theologic:{~'eh píše jazykcm (:csk~·m. Představuje se nám jako první filosof česky píšící, jl'llOŽ v~'klady o puvodu a spořádání světa shodují se s tehdt'jší naukou scholastickou. ~lllohl' okolnosti phspl'ly k tomu, že nábožensko-mravní hnutí na pudl' (~eské nabylo rázu oposice proticírkevní. Sehisma papežské a pobyt papežúv v Avignrmě otřásly autoritou hlavy církve; úporný zápas arcibiskupa pražského s králem Václavem oslabil duvěru v duchovního past}'ře domúcího: nevázan\' život knl'žstva svi:>tského ladil muže mraVlll' založené proti duchownstnl. Sekta Valdcnsk}'ch, šíi'íeí se z l<~rancie k nám, posilovala starou mravokárnou tradici kazat('lskou, j('ž došla nejsilnější opory z Karlovy uniwrsity, jejíž profesoh S\'OU kritikou postupovali i proti papeži a podhzovali jeho autoritu koncilu círke\'l1Ímu, Byli to n'\tšinou stoupenci nominalistického směru, kteří po vzoru vysokého u('ení pařížského byli v nábožensko-\'eřejné praksi naklonl'ni snahám reformním, namnoze velice radikálním, Avšak brzy opanoval mysli obnown~' realismug, kter~' zvolna takl; phíl oposici protipapežskt;. \' elk~' realista \' Anglii .Jan Wildt'ff (132·1--1384). profl'~or uniwrsitní v Oxfordi:>, ph'kladatl'l bible, zavrhoval udívání svat~'ch, církt'\'ní formalismus a zkaženost S\"l~ dobv. Kněžstvo vinil Zl' všech hi'íchu a za pi"í('inu zkázy církw'prohlasO\'al světsk\' ma ktek duchovenstva: uČl'ní své v\'\Tcholil naukou o ~írkvi' jako duchovní obci ki'l',;ťanu pi'eciurl;en~'ch Bohem k spa,;ení, proti níž ,;tavl'l pokleslou drke\' viditelnou s nehodn~'m papl'Žem v ("de: této odpíral poslušnost. Knihy Wikleffovy, známé již Stanislavu ze Znojma a saml;mu Husovi pi'l't! r. uno, phnesl do Prahy přítel Husuv J('ronvm Pražsk\', jenž v Oxľordi:> studoval. a učení to brzo mělo 'na uniwl'~it~ pražski' dosti pi'í\Tžencú i odpúrcú. Hádky odtud pi'enesly Sl' dále nh'zi lid. Xejpn'c \' kapli Bl't1i'mskl;, založl'né Hanušl'm z ~lilheimu r. ]391 na pozemku. darovaném pro ("eská kázání kramái'em Ki'ížem, zaznívalo sl()\'o boží v duchu reformním na základě Písma S\'. samého, Tam se r. H02 stal kazatelem ~f. Jan Hus: sm('r lido\'~' i uřenč uniwl'sitní se slily \' jedno, v mocn~' rl'ľnl'mní proud. Tím se ptl("íná no\'t~ období duchovního života \' ('echách, 36