;::at!nějšího bohosloveckého vzdělání, ale Čechové studovali 1 na vysokých školách zahraničních, kde k nim doléhaly llové směry náboženské. Púda pro čilejší život náboženský byla zkypřena především úpravou Píslí/a Sl:. V jazyce česJÚ·m. V úsilí o žaltář staročpský bylo horlivě pokra{:ováno, takže máme v písemnictví staročeském <":tveru reeensi překladu žalmového: v žaltái'i P()(/i'bradsk(m, K/cn/{:lIfillskón, /\((jlifu/Ilím a v zlomcích žaltái'e PusIJ/"skOw. Starý zákon překládán znenáhla: napi'(·d. snad již v XII I. stol., překládáni větší proroci (Izaiáš, Jeremiáš a Daniel), po nich Genese a Exodus z knih MojŽíšov\'ch. Samostatnou skupínu niezi U::mito překlady tvoří stan)l'l'ské ct:allgcliářc (úryvky evangelií a epíštol, t. zv. perikopy). V staročeském pís('mnictví se nám zachovaly ocl pn'ní pol. XIV, stol.: od prahu XV. věku se v nich vYl'ikytují vedle evangelií i epištoly. Nejznáml'jší jsou evangeliáře l'ídcilSk!Í, Ulliversitllí, Pra5sk,lí, Sntfol'Ífsk,lÍ, Cfr Ilir' :imllího ('a.su a hojné moravismy obsahujíf'i evangeliáře Rajh mdsk.lí a O/on!ollr·k!Í. B i b I i c k á p r á c e překladatelská, jíž Sf' účastnila řada mužů, vyplňuje stol. XIV: základem byl text latinsk}' sv. Jeronyma (Vulgata). Rozdílu mezi zpu::obl'm přd<1ád(lI1í následkem nestejného vzdělání účal'itníku bylo dosti. proto bylo třeba úplné revise, která provedena byla v stol. XV. Na počátku stol. XV. pořízeny skvf)"tné opisy lJi/JI,., v {·c'm? se pokračuje až do prvního vydání tiskem r. Hk~, ale před Husovo vystoupení nemužeme klál'iti ani nejstarší t. zv. bibli LcskOl'CI'kou neb [)níž([allsko!l. Nejstarší předštítenské památky prúzy nábožl'nské jsou rovněž vesměs překlady. Puvodce j('jich musíme hledati v klášteřích, kam z Halie a z Německa mikal\' směrv mystické. Zde vznikl \'C stol. XIV. s\'o&1 traktáti.!, zvan<' p(;dle své hla\'ní {'ásti g,í,i (/Ii~(, obsahující také jiné traktáty mra\'oučné a mystické. Xejoblíbc'ně.f;ím traktátem bylo veršované SpcC/dun! hlllillllUU' srtlntti'J/lis, jehož prozaická úprava Zr('(ullo č/ol:či'idlO sJ!(l.'i( nir se nám dm'ho\'ala v několika versích. Ze sv. Bona,oentury pi'eložena na sklonku tohoto období proslulá jeho legenda lirot ,~r, Frallti,~ka. Vedle scholastického zájmu o otázky \'čr()uC:n(' a mystického zanícení kontemplativního oZ~O\'á "e za vrcholn(' gotiky české mravoučná horlivost. Al-koli,' s •... v cizině OZ\'valy již oposiční názory proti papežské, má u nás toto 33