než hlubší učenosti a jemnějším stylistickém umění skladatelově, Legendy použil i Jar, Vrchlický v stejnojmenné básni z r, 1878, Vedle legend jednotlivých nacházíme v době Karlově již také prozaické překlady celistvých svodů těchto látek. Jsou to práce obratné. jazykem vzorné, svědčící o rychlých pokrocích české prózy, Tak pořízena prozaická sbírka životopisů svatých a světic, Pasionál, opět podle »Legendy zlaté« arcibiskupa janovského. Jakuba de Voragine, Je pochybné, zda se to stalo na podnět císaře Karla IV, z rozkazu arcibiskupa Arnošta z Pardubic. Upravovatel vynechal mnoho zázraků a místo světcu v Cechách neznámých vložil životopisy světců česk)'ch (sv, Cyrila a ~Ietod('je, sv. Prokopa, sv. Václava), Nejstarší rukopis Pasionálu (asi z polovice sto!. XIV.) vzat byl od Jana Gebauera za památku staročeskou jazykově normální, .iežto zevrubně označuje každé znl':'ní hlásek staročesk)·ch. Zivotll smt~ích Oteu sluje sbírka legend o poustevnících na poušti egyptské, ktei'í nejprve počali žíti samotářsk)'m žÍ\'olem (sv. Antonín, sv. Pavel Thébsk)', sv. Hilarion. poustevnice sv. Eufrosyna, Marina a j,), Legendy tv puvodně samostatné byly jako fT itac pat r111Il již ve sU'.:dověku sebrány. v celek a čítaly se velmi pilně. zvláště v klášteřích: v češtině zpracovány několikráte, po prvé veršem: prozaické znění, zachované v řadě rukopisu, jest s ·Pasionálem« současné a rovnocenné, Rázem se sem i-aclí i 2il'Ot Krista Pál/a, překlad to ze sv, Bernarda, prosákl~' asketickou kulturou. kde český zpracovatel potlac;il látku rozjímavou ve prospěch obsahu epického, a legenda O Sl', JCl'Otl.lJnlOl'i kilÍ1ly troje, upravená podle kompilace biskupa Jana ze Středy, Látky duchovní se stávají předmětem zábwné b té' lel r i e. jež v době Karlově a \'ácla\'ově těší se značnému rozkvětu. Také pr'óza její zní uhlazeně, což svědčí o \~'soké kultuře jazyko\'é věku Karlo\'a. Své náměty volí z knih Starého a Nového zákona. které rozšiřuje podrobnostmi legendárními. dialektikou středověk~'ch dispubcí. ži\'ly zázračn~'mi: ale převahu zde má hrouž('ní se do citov~'ch oblastí křesťansh'í i zbožná touha po záhrobí a spoc;Íl~utí v Bohu, Ačkoliv \' leyel/di' o dřač Kři:c. ve Čtení Xikodemol'č a v přílJř//11 Sl'. rcrolliky (\'esmčs ze zač, X'-, sto1.) poskytly pi-íběhy evangelií v~'chodisko. pi-ece hO,iněji zpracovány látky starozákonní. O praotci pokolení lidského. Adamovi, vzniklo mnoho legend. a to \'Cršo\'an~'ch i pro 24