kous téměř k Dunaji. Ceské hrady v těchto přechodnich letech dostávají názvy německé a na nich vítáni jsou ti, kdož nový ráz smýšlení tlumočili, němečtí pěvci. Do Cech přinášeli poesii romantickou, vzniklou na evropském západě po válkách křížových, kterou nazýváme poesií rytířskou. Boje proti nevěřícím podnítily hrdinnost, křesťanství se neslo snahou brániti osoby slabé a utiskované, kult Panny Marie jako matky Kristovy vedl k uctívání ženy, cit pro čest před ženami vedl k osvědčování síly a udatnosti na turnajích. Odleskem toho všeho cítění jest básnictví dvorských pěvců, kteří zprvu všude byli vítáni na dvorech knížecích osla vnostech a hodech, a když pohostinnost jim věnovaná jakož i záliba pro verše jejich na západě poklesaly, uchylovali se dále na východ. Tu pak záhy mohli býti zároveň politickými agitátory pro nároky Přemysl(,vců na korunu císařskou. Tak poznána zblízka poesie, která ovládla Evropu západní; to budilo později snahu napodobiti ji jazykem domácím, národním, který ve stínu latiny znenáhla dospíval samostatnosti. Ale počátky českého básnictví světského sahají teprve do stol. XIV. po vyhynt.1tí rodu Přemyslova. Z doby přemyslovské máme v jazyce nárc·dním jenom skrovné památky básnictví náboženského. Zprvu vedle církevněslovanské bohoslužby, pak v příkrém a posléze vítězném zápase s ni se rozvíjela na ·naší půdě latinská liturgie a také do ní vnikal stále úspěšněji jazykový živel český. Z nejstarší doby českého křesťanství pocházejí překlady hlavních modliteb, otčenáše (páteře) a kreda a snad i formule zpovědní. Z překladu knih posvátných vznikaly ne;prve pokusy o staročeský evangeliář a žaltář, které se děly v několika recensích. Ze žaltářů spadá do XIII. věku žaltář Glosovaný (snad z pražského kláštera svatoiírského) a žaltář Wittenberský (ze semin. knihovny ve Wittenberce). Výrazem samostatné duchovní i básnické tvořivosti jest píseň svatováclavská, jež nápěvem, veršovou úpravou i souvislostí se vzýváním Boha slovy :<>Kyrie eleison« poukazuje k původu staršímu, z poč. XIII., ne-li již z XII. stol.; snad k Původní sloze první přibyly obě další slohy později, ale všecky již v době staročeské. Podle slov 3. slohy (» Utěš smutné, otžeň vše zlé,<) klásti lze původ její snad v dobu hospodaření braniborského po smrti Přemysla II. Obsahem jest podobna písní ~Hospodine«; po vzývání sv. V ácla 11