země české, listi/lY vymezující majetek, darovaný v našich zemích ústavům duchovním, soupisy jmen v t. zv. nekrologiích, t. j. jména poddan~rch statkům klášterním (nejdůležitější nekrolog Po(/[ažický z benediktinského kláštera u Chrasti, obsahující jména z XL-XIII. stol.) a nápisy na českých mincích. Mocného popudu ke vzniku písemnictví na půdě české poskytla mučednická smrt knížete Václava r. 929. Zivé náboženské ovzduší v Čechách při založení biskupství a za doby Vojtěchovy bylo příznivo rozkvětu tohoto církevního písemnictví, které užívalo vyspělých forem křesťanského humanismu. Sotva vznikly v cizině první svatováclavské legendy, podjímá se téhož úkolu Čech li skládá Vita el passio s. Venceslai el s. Llldmilae, aviac cíus, t. zv. nejstarší kroniku českou. Napsal ji v I. 992-994 mnich Kri'itian (Křišťan, pU\'. Christianus), strýc neb bratrovec biskupa sv. Vojtěcha. Opíraje se o legendy starší a doplňuje je vlastními dodatky, podává vedle životopisu obou světců obraz počátku českého křesťanství, a to se značnou obratností slohovou a se zanícením pro náboženské hodnoty legendy. V dějepisecké tradici české, zahájené legendou Kristianovou, pokračuje Kosmas, děkan kapituly pražské (10451125). Podle starobylého vypravování pocházel jeho rod z Polska. Vzdělával se nejprve doma na Vyšehradě, kde bylo tehdy slavné učení, potom se vydal do Lutychu. Později vykonal též několik cest za posláním diplomatickým po zemích sousedních. R. 1119, po smrti své chotí Božetěchy, jal se latinsky psáti českou kroniku, kterou rozdělil ve tři knihy. Výklad počíná potopou světa, končí r. 1125, kdy zemřel. V dějinách českých rozeznává dobu báječnou (pohanskou) a historickou (křesťanskou, od r. 894). Pro vylíčení děju nejstarších poohlédl se po vý'kladech latinských kronik sousedních národů, mimo to spoléhal, jak sám tvrdí, na tradici starý'ch lidí. Nejstarší vypravování jeho má ráz národních pověstí (o Krokovi a jeho dcerách, o Libuši a Přemyslovi, o dívčí válce atd.) a dosti je přizpusobeno starším i současným tradicím jiných národu. Pro dobu křesťanskou byli mu zpravodaji věrohodní svědkové (do r. 1038), v období posledním (konec století XI. a počátek XII.) byl sám přím)'ffi účastníkem vý·znamných událostí, nebo se dovídal o nich od vrstevníku. O věrohodnosti jeho několikráte vy 9