kou, to vše rozpoutávalo nejkrajnější erotické hyp~rboly. Pak, když konečně dočkal se netrpělivý již Neruda milenčina vyznání, vzdal se cele a plně lyrickým paroxysmům svého citu, přestal psáti verše, kde bylo přece nutno rhytmem, obrazem, strofickou disposicí krotiti svoje erotické nadšení, a improvisoval jen dlouhé, pathetické dopisy. V těchto nekonečných výlevech oddané něhy a spolu hořečné žízně po štěstí, odcizil se Neruda nejen erotice svého poměru k Anně Holinové, ale přímo vlastní, dotud jednostranně vyhraněné individualitě. Ironický intellekt, glossujfcí naivnosti roztouženého srdce a břitký pozorovatelský realism, pronásledující nepřátelsky nadvládu sladkých romantických fikcí, jsou ted kdesi hluboko pohřbeny.A milenka se skutečně více a více stává fikcí, chřadne a stůně, opoušdPrahu,uchyluje se na venkov, Nerudovi společensky nedostupný, a nepíše ani sama listů. Básník, jenž ještě v prvních dobách lásky prožil celou hrůznou soustavu představ a tušení o chorobě milenčině, ne' chtěl později ani zdaleka uvěřiti, že milenka zvolna odumírá. Zpráva o její smrti 12. září 1865 byla pro něho bleskovou ranou. Pět dopisů, čtyři básnické skladby, z nichž dvě cyklického rázu, zůstaly nám z tohoto krátkéhoNerudova sna erotického: zdá se na první dohled přímo frivolním, p~drobovati tyto intimní památky literární analyse. Mají vzácné posvěcení osudové: slib štěstí roz. ptýlen jest nad nimi jako ranní oblaky prosycené purpurem červánků ... slib štěstf, jenž se neměl nikdy naplniti. V někoUkíl měsících, v nichž Neruda milo 49