RDÁ předmluva ~ Knih veršů« nese datum 1867, leželo by tedy mezi nimi a »Hřbitovním kvítímc celé desetiletí. Chronologie mění se podstatně, posuneme.li vznik »Hřbitovního kvítí« blíže ke koncepčnímu bodu, k smrti přítele Antonína Tollmanna r.1853 a rozpomeneme~li se, že vět šina básní z »Knih veršů« byla již před r. 1861 napsána a po časopisech otištěna. Pětiletí, které dělí obě básnické knihy mladého Nerudy, jest z nejvýznamnějších dob jeho života. Nebyla to však ani smrt otcova, ani důvěrné sblížení se stámoucí matkou, nebylo to zřeknutí se dráhy úřednické a professorské ve pro~ spěch liberálního novinářství; ani první nesmělá sláva přerušená literárním skandálem, co přepodstatnilo N erudu. První akt polo tragické komedie lásky Nerudovy zjemňuje jeho sensibilitu: vzněcuje hluboce jeho cit, učí jej graciésní hře rozmaru, vyvolává v jeho lyrice konečně i hudební melodii. V tomto prvním, celkem beznadějném a chmumém dějství prožívá drsný, nedůvěřivý mladý poeta lyri .• ckých dissonancí v poměru k prosté a jemné dívce neustálý boj vášnivé touhy po úplném oddání se s chladným, analytickým rozumem, jehož leptající ironická lučavka rozkládá a ničí vlastní život citový. Naslouchá do svého nitra, a tu zaznívají vedle nejněžnějších akkordů romanticko-sentimentální erotiky i výsměšné, příkré tóny rozčarované skepse. A přece vztahuje zas náruč po milence, než, ohlédne se za sebe a tu vidí, kterak s drsným pošklebkem sardonický Mel1sto skanduje svoje zlomyslné rhytmy o rozvaze, 40