R RVNÍ ze slibů »Hřbitovního kvítí« splňuje jdtě . uprostřed Hterárních bOjů ... ob. ou nepřátelských pokolení veršovaný pamflet »U nás«; avšak i tu zápolí básník nevítezně s formou a nadarmo se pokouší o životnou inkarnaci kvasícího svého vnitřního obsahu. Vtipné nápady satiricky přiostřené netuhnou v neza pomenutelné situace, polemické a kritické nájezdy na nepříjemné osoby nehoustnou v opravdové postavy karikaturní, fantasie jest střízlivá, groteskního překreslování, bizarní nadsázky Neruda nezná. Jeno verš jest příliš šedý, příliš mdlý, příliš neohebný, než aby zachytil figurinu, než aby charakterisoval dialogem, než aby vytěžil pIne časové narážky. Ač byl vychován německou literaturou třicátých a čtyřicátých let, v níž vzešla aristofanská setba. literární satiry, :vfo..žená ironickými romantiky do půdy, přece nenaučil se ničemu od tak skvělých a tak sršivých ohňostrojů kritického vtipu a lidské zloby, jakými byla »Osudná vidfička«, »Atta Troll«, neb »Sv~tnice politické šesti. nedělky«. Později, v bojích se Stukovou tartufferií a s Pffegrovou staropanenskou stoudností, napsal Neruda několik satir prósou, ale jak nezajímavé jsou všecky jeho pokusy tohoto genru proti klassickým dílům české satiry literární i politické, proti »Křtu sv. Vladimíra«, proti ~ Tyrolským elegiím«, proti »První generální schůzce Ceského Národního museum«, Ne. ruda vůbec nebyl satirik, byl humorista. Mezi Havlíčkovým sar~asmem a Nerudovým humorem jest rodový rozdíl. Utočný bojovník Havlíček mi. !uje svou myšlenku nade vše a všem na vzdory. Jeho 37