A podobně básník sám, když byl vyznal všecky Jlehy bičíku Osudu, všecky jeho lživé sliby, zlé Jeho rozmary, kruté Jeho příkazy, vztyčuje se a volá statečně: a čím Jsem byl, tím byl jsem rád! Před takovou statečností a charakterní výší rozptylují se veškeré předsudky, že prý společenské prostředí určuje povahu, že člověk nosí s sebou až do smrti morální hodnoty své rodné třídy: synem pradleniným a hokynářovým jest dokonalý rytíř, jenž se nikdy nepotřísní dotykem špinavého prádla a jenž nikdy nesmlouvá se o bagatelly ani nekupčí malichernostmi. Myslím, že nebylo by třeba mustrovat jakýmkoliv příměrem mravní hrdinství Nerudovo, Jež ostatně by dobře vydrželo i srovnání se stoickou rytířskostí Al. fréda de Vigny, potomka bůhví kolika šlechtických p .. ř. edku, postavím ..•. li proti N erudovi básníka Jeho srdce, Jindřicha Heina, přispěji tím snad oklikou k vystižení poměru dvou různorodých duchů, nejednou se se. tkavších, Heine umělec při hlubším poznání roste tím ,yýše, čím Heine člověk ztrácí, tuším, že u Nerudyjest ,pravý opak. Iieine nedovedl býti nikdy rytířem, špatné hamburské a dússeldorfské tradice židovského rodu t(upeckého stále se mu věšely na paty. I ve při s osu. dem příliš smlouval a to s Jistou potměšilostí, i své vlastní velké utrpení dovedl proměnit v kapitál, z ne. hož lze básnicky těžit, aniž kdy přijal je pokorně jako dar bohU, nezbavil se nikdy nedůvěry, kterou mívají strážci obchodních tajemství a oživil si svuJ obzor nepřáteli, jež přeceňoval, nedošel vdbec k distanci mudrce nesúčastneného ve všedních starostech. 16