skvělých obrazů básnických věčný sníh Alp, spatřený nedlouho před zimou života? Odtud i podstatný rozdíl mezi cestopisy Čechovými a na příklad Nerudovými. U Čecha nikde velké kulturní, průhledy, nikde pronikavá historická sroWlání, nikde zžíravá kritika společenská, politická, náboženská, nikde pathos,' překonávající původně zamýšlenou hru ironie a vtipu, slovem pranic z toho, co »Obrazy z ciziny« mění z lehké cestovní causerie v statečný kulturní čin. Zato u Čecha všude lehká a sladká pěna tu snivé, tu hravé pohody, vlídný a chvílemi tesklivý humor, lyrická líčení přírody, zběžně a přece šťastně načrtnuté podobizny hned národopisně, hned jen pitoreskně zajímavé; vše spíše napověděno než vyčerpáno, lyricky rozpředeno než domyšleno, uhodnuto než doloženo; pražádný systém, pražádná účelná stavba, pražádná jednotící redakce: čtenář plnými doušky pije mladé a lehké víno, jež uzrálo o prázdninách básníkových. Avšak tyto příjem~é a prostičké causerie O' cizině, z nichž některé, na př. »Sláva« nebo »Výlet do Chorvatska«, oděny jsou v průhledný šat novelistický, jsou pouze částí Čechova cestopisného odkazu. Vedle nich, kvantitativně asi v rovné míře, napsal Svatopluk Čech celou řadu turistických obrázků, jak mu utkvěly z »pestrých cest po Čechách«, podnikaných od dětství až do pobytu v Obříství. Sem patří svazeček z r. 1884 »Několik obrázků moravských«, sem patří záznamy obou spolupracovníků páně Broučkových, profesora V. B. Kostlivého a básníka Jana Vraného, a kromě toho řada menších, vzájemně nesouvisících feui1letonů a skizz, jež lze přehlédnouti nejlépe v J. a III. svazku »Vzpomínek z cest a života« (Sebraných spisů sv. V. a XXIII.). Zajímají-li nás tyto příležitostné a nahodilé stati látkově a obsahově méně než kresby z Kavkazu a Černomořských břehů, ne 344 můžeme přece si nevšimnouti, kolik důležitých příspěvků posky-