kách jeho novinářských feuilletonů. Jmenujeme-li v tomto literárním sousedství Svatopluka Čecha, může tlOsnad poněkud překvapiti. Každý pozornější čtenář Svatopluka Čecha ví ovšem,' že v jeho dílech jest několik svazečků cestopisných statí, uveřejněných v osmdesátých letech, a je-li literárně vzdělán, uvede nám i jejich jména: »Kresby z cest«, »U pomírnky z Východu« a »Několik obrázků moravskfrch«. Není též nesnadno si vzpomenouti, že bez cestovnkh zkušeností kavkazských nebyl by vznikl ani »Čerkes«, ani příběh šumařův »Ve stínu lípy«; že obě velké alegorické skladby »Evropa« a »Slavie« zpracovaly dojmy, zažité na vlnách černomořských; že průpravou k »Dagmaře« byla studijní výprava do Dánska a na Rujanu. Životopisec Čechův vypráví kromě toho, jak básník vypravil se z mládí' do Chorvatska, jak později navštívil Italii, Paříž, Alpy, ja:k úlomky dojmů zachytil v několika feuilletonistických skizzách. A přece_ náleží cestám Čechovým právě tak podružné místo v jeho životě, jako cestopisům v jeho rozsáhlém díle slovesném. 'Svatopluk Čech, jenž vstoupil do naší literatury již v plné zbroji básnické, byl jako umělec i jako člověk velmi záhy vyhraněn a rozvit - ani zkušenosti životní, ani dojmy a poznatky z knih, z cest, z uměleckých děl nedovedly nic podstatného přidati k dovršení názoru, k vyzrálé povaze, k umělecké hotovosti. Tak i cesty, na nichž byl spíše plachým a vzdáleným divákem než účastníkem vše vášnivě prožívajícím, znamenaly pro Svatopluka Čecha nikoliv osud, nýbrž pouhé poznání. Čím přibývalo básníku let, tím ubývalo poznatkům intensity i působiivosti, cesty podniknuté v padesátých letech nezůstavily takřka stop ve vlastní tvorbě básníkově: zdaž odrážejí' se v některém zrcadle jeho broušených a přebroušených veršů paláce benátské, janovské, florencké a římské; zdaž hučí v pathetických a sytých slokách jeho odraz ruchu boulevardů pařížských; zdaž svítí mezi polychromií jeho 343