horník a sedlák jsou krevními bratry v zápasu o zemi, o chléb, o osV'obození. Zocelilo se k rázné mužnosti' za Oceánem, kde Sládek poznal nové formy volného občanství a kde zatoužil dychtivě po vlasti. Mělo vždy silný zájem veřejně-politický a vrhalo své srdce do plamenů časových otázek. Sládek byl ze své generace nejen jediný, kdož pochopil dosah problému zemědělského a sociální krise mezi dělní'ky, nýbrž napsal i básnický komentář k politickému přerodu českého života na rozhraní 80. a 90. let. V době, kdy Svatopluk Čech skládá hlučně příldi,tostné » Jitřní písně« i »Nové písně« a kdy Vrchlický mění hořkou časovou látku v umné věncoví meditačních »Hlasů v poušti«, přihlašuje se ]. V. Sládek dvojdílnou knfžkou aktuálních veršů »Se1ské písně« a »České znělky«. Zprvu se zdá, jako by neměly obě části této stručné a hutné knížky pranic společného. V »Selských písních(( oživuje básník úsečným a pregnantním způsobem podbrdského sedláka v jeho bytostných vztazích k zemi, k předkům, k práci a k vrchnosti, sedláka, jenž jest sám sdbě světem a jenž pevnými kořeny jest spiat se základem všeho života, s půdou - cosi patriarchálně nečasového, posvátně naivního ukryto jest v těchto prostičkých, téměř epigramatických verších. »České znělky(( rozvádějí' šíře témata, jež nadhodil již Sládek v několi,ka sonetech sbírky» Jiskry na moři((, ale v určitém zrcadlení politických poměrů roku 1889; v čtrnácti básních soudí Sládek národnf chabost, politickou mdlobu, historickou přecitlivělost, veřej nou nesvobodu, náladovouskepsi, soudí bez shovívavosti, bez ohledů, mužně, až k drsnosti. Ale pod povrchem úvah a stesků těchto »Českých zněleh ukrývá se pevná a statečná víra, sourodá názoru »Selských písní((, všecka naše jistota jest v půdě, všecka naděje v po'kolení rolnickém, nikdy nevymírajídm, všecka krása v svobodném rozvoji na svobodné hroudě. Ne nadarmo konči kniha idylickým viděním čes kého sedláka: 339