zdobnou gracii, zvukovou svůdnost, nýbrž ulpívá spíše na jakési charakterní drsnosti a úsečné hranatosti, - to hodí, se dobře k zachmuřené vlastenecké meditaci ocelového zvuku, kterou Sládek již od knihy» Jiskry na moři« a'ž po proslulé »České znělky,< rád vyjadřuje formou sonetu; zato genrové obrázky, jež do sonetu vměstnal ve sbírce »Na prahu ráje«, nesvědčí právě tomuto útvaru. Mistrem lehkokřídlého popěvku stal se Sládek teprve na vrcholu 'své mužné síly, kdežto básnickým jeho začátkům upíral Neruda vůbec hudebnost. Nejsme snad daleko pravdy, vyložíme-li tento obrat v básnickém výrazu Sládkově hlubokým oproštěním jeho bytosti, k němuž vyspěl v mužné škole utrpení. Reflexivní básník, jenž dumal nad indiánskými hroby a poslouchal hukot Mississippi, Otce vod, ztotožnil se s drobnými trudy českého sedláka. Elegik, který trávil večery v rozhovoru s Bohem a osudem, zanotoval švitorné a smavé písničky pro děti. Liberální západník, jenž trpěl s Iry a s Rudochy, stal se hlasatelem svérázné původnosti českého venkova. Člověk meditace a důvěrné vzpomínky srůstal oddaně se staromódními figurkami z Podbrdí a kreslil je v svěžím humoru nezapomenutelnými črtami. Žá'k Shelleyův a Longfellowův včetl se do starého, dobrého Čelakovského a OSy;oji1 si jeho plný, lidový sloh i s tou půvabnou burleskností štiplavého humoru. A tehdy počaly vznikati ty jadrné, kořenné a navinulé popěvky v prostonárodním duchu, odpola imitace, odpola evokace domova, jež jako hejno kosů a sedmihlásků, ale též vrabců a špačků vylétají ze stran sbírek »Starosvětské písničky« a »Směska«, částečně i z cyklů pro děti »Zlatý máj«, ,»Skřivánčí písně« a »Zvony a zvonky«. Rozhodný a promyšlený návrat k půdě značí dovršení vnitřního vývoje Sládkova - tento bezprostředný a teplý styk s živou skutečností byl protivahou jeho bytostného e1egismu. Sládkovo češství bylo stejně prudké jako konkretní. Vyrůstalo z plod 338 né a krásnou tradicí posvěcené půdy rodného Podbrdí, v němž