kytku prostonárodních ohlasů; v »Lethe« zatesknil si naposled elegicky s mocným rysem náboženským. Dráha byla proběhnuta, a bílý stín na prahu mohl se zvednouti. Sládek-elegik jest mužný básník od hlavy až k patě: nekochá se ve vý;buších citových, nýbrž škrtí je slovem úsečným a hrdým; nepřepíná nikde svého dojetí do lyrického paroxysmu, nýbrž zhušťuje je do uzavřeného verše, soustředěného obrazu, úsečné metafory: nezoufá, nýbrž medituje. Hrdé slovo římského spisovatele, »ženám sluší naříkati, mužům pamatovati«, bylo nap~áno neviditelnou mkou na jeho básniokém štítě. A svrchovaně mužný jest i básnický sloh Sládkův, ten na první pohled šedivý a všední, suchý a tvrdý verš, který čten několikráte vryje se hluboko do paměti svou sevřenou krásou, svou hospodárnou stručností, svou epigramatickou plností. Neruda, od něhož z domácích vzorů se Sládek nejvíce naučil po umělecké stránce, ťal do živého, když zmiňuje se o výrazu knihy »Na prahu ráje« mluvil o básnickéJ!1 naznačování a napovídání, o poesii aforistické; nevím, zda vedle »Knih veršů« a »Prostých motivů« dospěla kterákoliv staifŠí lyrická sbírka čes1ká k takovému mistf'ovství napověděti několika verši celou tragedii duše a šhrnouti do aforismu tří slok podobenství osudu, jako Sládkovy» Jiskry na moři« a »Sluncem a stínem«. Sládkův bytostný sklon k stručnosti přibližuje jej velmi záhy k sonetu, později ke krátkému popěvku. Jest v tom cosi velmi překvapujícího: znělku pěstuje poeta, jenž ničeho není více dalek než virtuosity formální, popěvky pronikne i do lidových vrstev zachmuřený, těžký, reflexivní umělec, jehoŽ básnickým počát kům naprosto chybí< bezprostřední melodičnost. Ale Sládkovsonety, jež se nejvíce přibližují nedoceněným znělkám Šolcovým, nemají nic společného s bravurní ornamentálností svrchované formy, kterou nacházíme u Vrchlického a k níž sem tam učinil náběh již Kollár; Slá,dek nedbá v nich o půvabnou souměrnost, 337 22