slednÍch věcech života. Proto i tehdy, když milosrdný čas otupí nejostřejší hrany žalu, vrací se duch básníkův stále znovu k idei smrti, rozluky, vzpomínky a rozvádí s uměním klasického elegika tyto 'motivy v složitou symfonii, jejíž kouzlo vycíd jen ten, l<:do mnoho žil a mnoho trpěl. Hned na počátku básnické dráhy Sládkovy vystihl tento povahový rys nového poety pronikavý kritický rozbor Jana Nerudy, který s podivuhodnou přesností' rozebral první čtyři lyrické knihy svého obdivovatele a žáka, krásnými slovy: »Sládek je elegik. Povaha samotářská. Vodní hladina, re . flektujíd vše po způsobu zcela svém. V jeho elegiích není nic strojeného, on nežaluje, aby byl slyšán, on pěje proto smutně, že je mu v srdci smutno. Lyrik jen subjektivní, co nejsubjektivnější, je pravda; nezapěje, čeho sám plně nezakusil a neprocítil; pěje jen, když bol více utlumiti se nedá a sám v žalnou píseň propuká; ale opravdový lyrik básník.« Elegická struna a náhrobní: duma, které zněly tak mocně v »Básních« a V »Jiskrách na moři«, umlkají v obou knihách vnitřního vyjasnění a životního· kladu, jimiž jsou sbírky »Světlou stopou« a »Na prahu ráje«; smyslově i duchově omlazený básník hledí otevřenými okny své jizby do plných proudů sluneční záře, v níž honí se ptáci a hrají si děti, a obrácen zády k prahu svého domu, zapomíná, že kdosi tichý a neodbytný tam sedí bez pohnutí. Ale jen na čas. Čím složitěji a hloub hledí zralý muž do dílny života, čím dychtivěji kOUlpají se jeho myšlenky v slunci a ochlazují v stínu, tím určitěji poznává, že smrt jest velká a dobrá pomocnice boží, a proto píše J. V. SládeK na poslední stránku své nejzralejší knihy tuto modlitbu v tercinách: »V své lůno přijmi nás, ó Matko Země, až shasne to, co v nás se zove žitÍJ, jak suchý béřeš list, neb zvadlé kvítí. 335