že naši dědové nesmírně přeceňovali Kollára; ale jistě nejsme v právu. Kóllár nebyl široký duch: jako formálně vládl jen elegií, ódou, epigramem, romantickou znělkou, tak i v hlubším smyslu uměleckém byl pinem pouze nad oblastí chmurné dumy, obtížené historiokým hledem, nad říší prorocké tuchy, překonávající skutečnost silou touhy, nad úzkým okruhem umoudřelé,mužné a věřící lásky, klenoucí se mimo erotiku krve a smyslů. Ale tyto končiny ovládl Kollár s nejvyšším pathosem národního a slovanského citu" jakého bylo schopno jeho pokolení: v tom, že nejvyšším citům dal opravdu básnická křídla, bylo jádro jeho klasičnosti. Kollárův velký národní klad obsahoval nesporně nebezpečný umělecký zápor, proti němuž zvedlo úporný boj pokolení Nerudovo: opravdová poesie hledána hlavně v citových a pomyslových krajnostech; mlžný a odvozený jinotaj dosazen na místo bezprostřední skutečnosti; rozluka mezi poesií a životem pojata jako velikost. Byl-li současně uznáván Čelakovský za národního klasika, cítila se v tom dobře protiváha proti jednostrannosti ideálu kollárovského. F. L. Čelakovský se i nám dnes jeví klasickým: má bohatství forem, plnost a hutnost slova, klidnou úměrnost, harmonii ducha, který se nerozešel s životem, nýbrž statečně se jím probojoval; jest moudrý a něžný, hravý a vážný zároveň; zralý muž, jenž neumořil v sobě dítěte; básnický filosof, kterému nechybí dar půvabného ženství: je-li Goethe - Výmařan prototypem klasičnosti, patří Čelakovský dojista k duchům klasickým. Ale klasičnost jeho jest násobena ještě jednou silou: Čelakovskf' dovedl až k mistrovské výši právě onu formu, v níž jeho pokolení vidělo sám nástroj národnosti a národovosti, formu lidové písně. Čelakovský, probíjející se intensitou svého vypěstěného intelektu vždy k morku věci, ovládl tento sloh až 'do posledních tajemství; osvojil si jeho úsečnou jistotu, soustředěnou výraz 326 nost, plnost jeho prostých obrazů a jasné kouzlo jeho gnomické