nosti a opouští někdy i půdu pravděpodobnosti. Jednoženství a věrnost otcovské víře, pro něž Antoš rdousí svůj nejlepší životní obsah ve »Vesnickém románu«, mravní bezúhonnost před občanským zákoníkem, v jejímž jméně vraždí Frantina milovaného Apolína a s ním svou blaženost, tvrdá vůle rodičů, o niž se tříští štěstí Florikovo i krejčíkovy Anežky ... jsou to pro moderního čtenáře ještě mravní, postuláty, či spíše jen pouhé mravní předsudky, jimiž žačka Sandové skoro násilně se poutala a krotila své individualistické a výbojné sklony? Nelze přece uvěřiti, že by básnířka, jež románové příběhy nevypráví pouze čistě epicky, nýbrž soudí dramaticky, se prostě ztotožňovala s hledisky svých hrdinů, a že by o jednoženství soudila se starou Jirovcovou, o kletbě tkvící na rodě Potockých s Ambrožem a Evičkou, o nezlomitelné vůli rodičů s lamačem Vackem ... a přece všude předsudky povyšuje k výši axiomat, jen aby mohla nejšlechetnější srdce pro ně vědomě vykrvácet, nejhrdší povahy jim se nejbolestněji pokořit, nejvyšší tuchy štěstí za ně spáchati sebevraždu. Jaká ukrutná, neúprosná, tragická přísnost altruistky a messianistky! Jak božský a přece nelidský po'žadavek, ahy děsný osud básnířky, odhodivší vlastní štěstí, stal se mravním prototypem! Ocítáme se v oblasti mravního absolutna, kde tuhne krev a zastavuje se tep srdce! Bohužel ani v nejúchvatnějších knihách nevystačila Karolina Světlá organickým sjednocením objektivismu povahokresehného a vášnivě prožité a mravně zhodnocené subjektivity; příliš často přistupuje méně čistý a hodnotný živel třetí: dějová dobrodružnost, romantický konvencionalismus, sklon k hromadění proti . kladů povahových i dějových; stará četba strašidelné a výstřední romantiky prokazuje dodatečně mocný 'svůj vliv. Prvků těch není prost ani »Vesnický román«, ani »Kříž u potoka«, a »Nemodlenec« jest jimi takřka prosycen, pozdější vesnické obra 318 zy, tu povahopisné, tu dějově přetížené, založeny jsou na této