s Havlíčkovým základním programem politickým, který rozvinul solidárně se stranou národně liberální vůči revoluci roku 1848 a vůči vládě v době absolutismu: vnější vystoupení politické může míti teprve cenU! a úspěch, když je bude předcházeti vnitřní uvědomění, národní organisace a konsolidace; když proti vnějšímu násilí bude státi vnitřní síla; když cizácká zvůle vlády se střetne s veřejným a politickým uvědoměním upevněného národa. Ba, názor ten dal by se charakterisovati též jako poslední domyšlení ideje konstituce v oboru osvětovém: teprve vzdělání, uvědomění, pochopení dává obsah vládě lidové a representativní; čím bude v lidu více vědění a poznání, tím silnější bude jeho moc, a to nejen moc k činu, nýbrž i moc k odporu. V tomto programu, jenž čte se právě tak mezi řádky Pražských Novin jako ve sloupcíoh Národních Novin, jenž oživuje Slovana i tvoří pozadí Kutnohorských epištol, spočívá klidná síla, bezpečná jistota, prozíravá reálnost Havlíčkovy politiky; slavíce Havlíčka jako osvětového buditele lidu, slavíme jej zároveň ve vlastním ohnisku jeho snah, ve vlastním krystalisačním bodě jeho životního díla. Pro buditelskou práci volí Havlíček dvojí cestu, která však namnoze se stýká a kříží. Jednak pracuje drobnou osvětovou organisací buď osobně, buď inspiračně jako novinář; jednak volí pro buditelství za nejúčinnější nástroj publicistické své orgány. V Německém Brodě po návratu z Ruska roku 1844 a 1845 vidíme Havlíčka zblízka při drobné práci organisační: rozšiřuje mezi neuvědomělým měšťanstvem i mezi venkovany české knihy, pomáhá zakládati lidovou knihovnu v městě, přemýšlí o soustředění a upravení knihovnické akce vůbec a pomýšlí na zřízení Společnosti k zřizavání a zvelebování místních knihoven v Cechách, na Moravě i na Slovensku, která se však neuskuteční, zavádí do měst »české besedy« jako úspěšný prostředek uvědo 296 mění jazykového, pracuje prakticky k očištění komoleného ma-