něných vůdčích ideích básníkových, na mytologickém pojetí tradic lidových a na etickém pojetí, priniitivního života; nemá tedy v ní mí'sta ani suchý a vyprahlý racionalismus, který defloroval zemi, ani temný, beznadějný, fatalistický názor o slepé a bezmezné nadvládě černých pudů, jimž člověk propadá jako odsouzená kořist. Erbenovy balady zobrazují člověka v mravním sporu a v dramatickém zápasu s nadpřirozenými silami a mocnostmi, v nichž žijí vyhnanský svůj život staří pohanští bohové a bůžkové, jak je zná lidová obraznost. Člověk již již klesá v jejich moc, když tu v náhlém osvícení pevnou věrou ve vítězství dobra rozvije všecku svou mravní energii, aby zvítězil ... staří bozi, démoni, běsové jsou překonáni svrchovanou vůlí mravního Boha na nebesích. Nebudu opakovati ztrivialisované srovnání Biirgerovy »Lenory« a »Svatebních košil«; upozorním raději, že v slavné baladě Čelakovského, »Tomanu a lesní panně«, nezaujal básník harmonického hlediska Erbenova: kde zlá- síla rdousivé vášně zchvátÍ' zeslabené srdce člověkovo, tam nic nepomůže; žádná přímluva, žádná spravedlnost, žádná etika - člověk v boji s temnými mocnostmi klesá. Znamená-li pojem básníka především vášnivého uctivate1e prudkých sil tvůrčích, ale zároveň ničivých pudů, lákajících a strhujících démonů, není Erben právě tak básníkem, jako jím jest přede všemi jinými Mácha. Avšak ten pojem obsahuje ještě druhý, komplementární typ: harmonického překonavatele centrifugálních sil, krotitele a ochočovatele pudů, zaklínače duchů - a potom Erben jest z velkých básníků. Leč dramaticky stupňovaný epický děj, v němž šeří se mytologické tradice a jejž spíná etická idea, nestačí ještě, aby báseň byla baladou. K tomu jest především třeba, aby každý dějový moment v sugestivní přesvědčivosti vyrůstal z krajinné nálady. aby příroda, obklopující člověka neznámými silami, prozrazo vala celým ovzduším, veškerým laděním světel a stínů, všemI 291