díla v životním rytmu, jakmile soudržnost tvarových i látkových částic dána jest toliko řazením mechanickým, pak nelze již mluviti o uměleckém díle. A organickou jednotu vymáhá Šalda stejně důsledně i od knihy essayů, třebaže vznikla přerývaně, ze článků napsaných v různých dobách, z příležitostných podnětů: i ona musí býti ústrojným celkem, neseným jednotnými zákony rytmickými. Tak komponoval Šalda před osmi roky své »Boje o zítřek«, ,kam do úvodního slova směl plným právem napsati passus: »To zde jest vnitřní drama, a proto kniha. Kniha jest mně architektonickým problémem: začíná mně otázkou po tajemné vnitřní harmonii, pevně klenutém rytmu myšlenkového a citového dramatu, po spolupracovnictví myšlenky a času na růstu osobnosti.« A vnitřním dramatem a proto knihou jest i svazek »Duše a dílo.« Výběr z uměleckých hlav, jejichž analysou si tu Šalda zodpovídá ústřední problém podstaty romantismu, překvapí na první pohled, a nejeden čtenář nebude moci potlačiti otázku, na jejímž dně dříme kus výčitky: Proč (až na jedinou výjimku, kterou jest Ibsen) řeší si F. X. Šalda problém romantismu pouze na osobnostech českých a francouzských? Nebylo by většího bludu, než domníval-li by se kdo, že Šalda vidí tragedii romantismu pouze ve Francii; pravý opak jest pravdou. Stačí otevříti jen sešitek jeho »Moderní literatury české«, a udeří přímo do očí hutnou svou důrazností místa, kde Šalda vlastní zhodnotitele a přehodnotitele, soudce, ba ničitele romantismu hledá v Anglii a v Německu, ale hlavně na Rusi, v osobě Shelleyově a Goethově, Puškinově a Dostojevského. Jest vůbec naprosto nesprávno, uvádí-li se oblast Šaldových uměleckých ideí a básnických lásek ve výlučnou souvislost s Fran cií, kdež arciť nassály kořeny jeho kritického vzdělání nejvíce vláhy. Hned v začátcích svého literárního působení přilnul Šalda 205