v zástupu vyplňujícím děje Temna nepnrceno vůbec místa; stavovsky i citově hledá i zde Jirásek pod velkými národními a kulturními událostmi nejraději lidství střední polohy. V tom jest protinožcem barokní doby, již tak znamenitě zná; barokní estetikové XVII. věku nedovedli si představiti tragičnost jinak než ve veřejných záležitostech, milostných a rodinných zmatcích, krvavých osudech šlechticů a králů. Aristokratické století našlo zvláštním paradoxem vykladače v básníku krajně demokratickém. Není zcela snadno přehlédnouti mnohohlavý dav, jehož holandsky přesné a životné postavy hemží se v kapitolách Temna. Zprvu se podobá, jako by starodávné zemanstvo české na odlehlém venkově se svými selskými poddanými mělo nésti hlavní tíhu děje. Uprostřed vlažných a šedých interieurů, dýšících pohodou stáří a chutnou vůní selanky, rýsují se dva originály drobné venkovské šlechty, Karel Henrych Lhotský ze Ptení a slečna Polexina Lidmila Mladotovna ze Solopisk, a v mistrné exposici dovídá se čtenář, jak vlny času a dějin doléhají i do klidného zátiší na Skalce II Dobrušky. Jen zběžně zmiňuje se široce rozpřádající vypravěč o nových proudech společenských, o pronikání cizáckého honosného aristokratismu mezi české panstvo a rytířstvo, o tuhnutí poměru poddanského působením mladšího úřednictva patrimoniálního; dobrácké a staromódní zemanstvo na Skalce vzdoruje setrvačně všem podobným novotám. Jiné zájmy tlačí se v popředí, a s nimi dvojí stav přejímá vůdčí funkci v románě. Na prostou, snášelivou zbožnost urozených staříků zaútočí katolictví protireformační, vedené jesuity: církev vÍtězná vzbudí v nudících se srdcích zájem o svatořečení Jana z Nepomuka, církev bojující znepokojí je misionářským úsilím o jejich kacířské poddané: zápas Tovaryšstva Ježíšova s tajnými 120 evangelíky stává se dějovou osou.