v nichž tajily se možnosti národního obrozenÍ. Dotkl se jich pouze letmými zmínkami a ni jediného z nich nepromítl celistvou postavou, názorně přiblíženou čtenáři. V neosobní dálce rýsuje se před námi hrabě Špork se svou zednářskou loží; pouhými tituly zůstávají názvy děl Baylových, Lockeových a Tolandových, jichž se hrozí ve své cele jesuita Mateřovský jako nového nebezpečí katolické věci v Čechách; nejistě tušíme jen, že mladý Jiří Březina si nekoupil nadarmo z knihovny deklamátora Svobody spisy Balbínovy a Stránského Respublicu; v pochybnostech zůstavil nás spisovatel, zda selští vyznavači Beránkovi na českém severovýchodě, pokud neodešli za hranice, vedle tradic náboženských zachovávali také věrné povědomí národní - snad chtěl právě jen napověděti a nic více. šlo tu zřejmě jen o zásadu historické zaokrouhlenosti, nikoliv o problém básnické komposice. A proto možno na tomto místě pronésti námitku s hlediska kritiky dějepisné, která se nedotýká Jiráska romanopisce. Mezi myšlenkovými a veřejnými činiteli národní obrody české, jež v Temnu jsou perspektivicky naznačeny, nadobro pominut zůstal jeden, a dojista nikoliv nejméně důležitý: vlastenecky státoprávní uvědomění české šlechty stavovské, která, sice cizím jazykem a v západoevropské kulturní stilisaci, vyznávala přece lásku k české půdě, k českému státnímu zřízení, k české minulosti, pokud byla nábožensky nezávadná; na tuto hrdou baštu narazily centralismus a germanisace doby bezprostředně následující, odtud vyšla vlastenecká reakce za osudného věku Josefova, zde našlo oporu jazykové, literární i myšlenkové úsilí buditelů. Není nahodilé, že Jirásek potlačil právě tuto složku: v Temnu, právě jako v četných jeho jiných dílech, ustupují naprosto do pozadí velké ideje politické, nad něž kulturního genristu zajímají myšlenkové proudy doby, její drobné a teplé životní zájmy, starožitnosti soukromé, vojenské a církevnÍ. A pak: vysoká šlechta jest jediným stavem, jemuž 119