starobylé patriarchálnosti, poskytla Heydukově přírodní lyrice její vroucnost a její srdečné teplo: v tom jsou všecky knihy Heydukovy zajedno. Ale jeho básnický poměr k přírodě byl podřízen řadě převratů. Nemyslím pouze na změny rázu spíše vnějšího, z nkhž nejvýznačnější jest ta, že první lesní interiéry Heydukovy nemají krajinně určitého zbarvení a že teprve od »Hořce a srdečníku« vystupuje přesný kolorit místní, obrysy Šumavy, atmo~ sféra Pootaví, melancholie jižních Čech, a to i tam, kde se básník obešel bez nomenklatury. Na samém začátku - snad nejpříznačněji v opožděně vydaném sešitku »Oddech v lese« Đ Heyduk podával místo lyrické písně a lyrické krajinomalby jen jakousi lyrickou causerii: byly to drobné přírodní obrázky přeplněné zosobňováním a provedené způsobem genrovým; básník přišel se s přírodou pobavit a zažertovat; hra rozmaru nedovolila, aby vytryskl silný proud lyrického soucítění s přírodou, Ivtipné arabesky odnímaly možnost zachytiti totalitu přírodního dojmu s jeho vzduchem a světlem, ale i s jeho citovými valeury. Toto stadium - vězí v něm cele i sbírka »Lesní kvítí« - Heyduk v »Hořci a srdečníku« zvolna překonává; v knihách »V polích« a »Na potulkách« jest již básníkem, jehož srdce nedává si ničím tlumiti svůj tep zrychlený stykem s přírodou, není-li snad právě malířem šťavnatých barev a vkusu idylického. Nevím, zda která jiná kniha Heydukova poví tolik o jeho lidském i uměleckém vztahu k přírodě, jako nedoceněné »PtačÍ motivy«, napsané již za pokročilé jeseně životní; snad si najdou k ní čtenáři cestu, až ani »Lesní kvítí«, ani »Hořec a srdečoík« jich neuspokojí. Kdyby bylo možno vedle sbírky nejúsečoějších a nejúspornějších epigramů položiti knihu psanou namnoze v amplifikačním ~lohu a vyčerpávající básnické druhy od idyly až po hymnus, přirovnal bych »Ptačí motivy« k Čelakovského »Kvítí«: s poetou, jenž přírodu do nejnepatrnějších zjevů miluje 89