světové bolesti, Heyduk, navrátiv se do mateřského náručí, roní čisté a prosté slzy dítěte. Hlouběji, než uhodne letmý pohled, tkví první básnický čin Heydukův, »Cigánské melodie«, ve vyprahlé a kamenité půdě své doby. Mladistvé výbojnosti a dravé vervě těchto písní neporozuměl ten, kdo by rád jejich motivy svedl výhradně na cikánskou módu v západoevropské lyrice, vyvrcholenou Lenauem. V těchto útočně melodických a při tom až k epigramatické říznosti zhuštěných popěvcích o prudkých vod~cha širých sfépfcli,-- o větru a plamenech, o tanci a víně, o svobodě a cizotě, o lásce a hněvu tryská Heydukův oS,2bitý protest a vzdor proti dusnému času »za živa pohřbených«. Heyduk si tu našel úHrinou a prudkou formu, v níž se s celou silou svého naivního citu a své kypivé pudovosti mohl vzepříti všemu útlaku, vší nesvobodě, všemu pokrytectví. Uprostřed zestárlých srdd a opatrných mozků chce žíti po junáckti~na-svftjvrub pod volnou oblohou a chce býti poslušen pouze dvou hlasů: vlastního neklamného instinktu a svobodné neomylné přírody. Ironisuje s chloubou a ruší uvědoměle zákony psané, touže uskutečňovati vždy a všude přirozené právo. Jest pyšný na to, že se mravokárcům a zákoníkům jeví barbarem, když tě vzdělanost přináší bezpráví a lež. Kdežto Heydukovi druhové revoltovali proti tísni reakční doby a společenské konvence rozumovou kritikou, revoltoval Heyduk citem a smysly. Jeho lyrický naturalism nacházel povždy svou plnost v pudové a citové prostotě a vyhýbal se oněm násilným konceptům myšlenkovým, jimiž Hálek zkřivil svůj naivní obraz světa. Proto ztroskotal Heyduk, kdykoliv opustil tento svůj duševní domov, touže býti myslitelem, soudcem neb i malířem. VJecka poesie vzniká u něho z autonomie citové a ze 80 spontánnosti pudu. To zrcadlí se i v jeho pojetí přírody. Ne-