chmuřeném básníku »Českých listů« nešlo Havlíčkovi o romantické osobnosti, nýbrž o romantické typy, které nadto rozsuzovala jeho kritika se stanoviska národní otázky české; společenská hygiena zatlačila svými zřeteli čistě estetické hodnocenÍ. Nuže, co postavil Havlíček proti životnímu ideálu romantickému, proti kultu citu, proti nábožnství samolibého já? Na to odpovídá sám v rozboru Vocelova »Labyrintu slávy«, jestliže jako »zdravou, pružnou filosofii« se vším důrazem velebí »cit mužsko-občanský«, který byl předem rozhodně a určitě odlišil od veškerého humanitního kvietismu. Krásný čin zrozený z vědomí solidarity stojí mezi Havlíčkovými hodnotami nejvýše - a umění buď cestou k němu! Proto Havlíček jest zastáncem poesie tendenční, ba i didaktické, v které vidí jen mravní a společenské klady. Pokládal-li romantickou sobeckou citovost za nebezpečný svod od cesty ke krásnému, hromadnému činu, neobával se o nic méně abstraktní spekulace romantické, ztrácející se v oblacích pojmů i v dýmu slova opouštějící pevnou zemi. Německá filosofie ať Heglova či Herbartova byla mu školáckým mudrctvím, proti němuž osvětářsky stavěl svůj »zdravý rozum«; Augustin Smetana stejně jako František Čupr zdáli se mu lehkomyslnými lovci prázdných formulí a neživých představ. Osvícenský positivism Havlíčkův čelí netoliko proti metafysice, nýbrž proti spekulaci vůbec; podezírá nejen závratné bloudění abstraktní myšlenky, ale i každý její vzlet; ctí ideu pouze jako vůdkyni k životu praktickému. Ještě v Brixenu, v srpnu roku 1852, napsal zralý a zocelený . Havlíček Palackému příznačná slova sebekarakteristiky: »Každý dobrý belletristický plod vychází z klidné a pokojné mysli.« Lze stručněji a pádněji vymeziti inspiraci protiromantickou? 70