či na odkazy křesťanského syntetika. Slavné dvě knihy stojí v čele: »Labyrint světa a lusthaus srdce«, kde z gulliverské trpkosti postřehu neúprosného ve své správnosti vykupuje posvěcení přímo dantovské, a oratorium opouštějící zemi s posvátným úsměvem opravdového znovuzrození »Hlubina bezpečnosti«. Stejně památný spis uzavírá řadu: rukověť soustředění vnitřních sil, která předejímá v podivuhodné zkratce praktický idealism zámořský, »Unum necessarium«. Není mnoho děl Komenského, vyplňujících tuto skupinu; avšak mezi nimi jsou Amosovy knihy a traktáty nejtragičtější, při nichž přestává býti nadsázkou, dí-li se, že jsou psány slzami a krví: vedle chmurného a chvílemi až vášnivého dialogu »7 ruchlivý« (»to jest smutné a tesklivé člověka křesťana nad žalostnými vlasti a církve bídami naříkání'«), dvojí slovo na rozloučenou bratřím a rodákům »KJaft umírající Matky Jednoty Bratrskh a »Smutný hlas zaplašeného hněvem božím pastýře k rozplašené?ilu hynoucími stádu.« Jsou však tato díla osobní, tak podstatně odlišná od předmětných knih Komenského, v pravém slova smyslu tím, co nazýváme důvěrnými konfesemi? Odhodlal se Jan Amos v nich skutečně zrcadliti lidskou svou tvář, jak ji rozleptaly čas, vyhnanství, zklamání a bolest, tvář, která se odvrací od zevnějšího světa, aby soustředila ve svém pohledu toliko odlesk znepokojeného vnitra? Řadí se snad těmito několika knihami k oněm velkým a příkrým svéhlavcům upřímnosti, kteří jakožto daň za okázalé sebeodhalování vymáhají na čtenáři, aby byl shovívavý k jejich krajnímu sobectví? Vede též v této věci jaká,si skrytá stezka od Komenského k Rousseauovi? Pravý opak jest pravdou: i zde, kde mluví ze srdce přetékajícího, Komenský, muž kázně a sebevýchovy, drží své já v otěžích. Strádaje příliš, odvažuje se prudké a dramaticky 14 vystupňované pře s rozumem, s věrou a s Kristem; leč oč vede