ních, takže s pavIánu u sv. Salvatora pohlíží do Kři· žovnického náměstí jakési kamenné konklave, církev to vítězná, hotov'á orodovati. Proto lemují Karlův most špalírem soch, v nichž chodec má nalézati posilu na dráze dokonalosti. Dnes, kdy většina světců, jež štědří a zbožní fundátoři ze začátku XVIII. století zvolili, uctívajíce patrony svých povolání a řádů a zároveň oslavujíce obdivuhodnější hrdinství své dobý, jest málo srozumitelná legendou i významem, netušíme ani přibližně citů, které vzbuzovalo toto ka· menné procesí v srdcích a v nervech lidí barokních. Pro ně to byla dojista cesta triumfální, vedoucí od přísně duchovního Klementina ke královské nádheře a vznešené výsosti svatyní hradčanských, kde v chrá· mě svatovítském pozvedali kořící se andělé pýchu a pavézu tehdejší Prahy i národa, zkroceného protireformací, stříbrnou rakev sv. Jana Nepomuckého. Světec ten, jehož legenda a kult jsou samy polemikou proti českému husitství, vábil jako mučedník k sobě asketická srdce, kterým hylo patřeM silných citů soustrázně s utrpením a dojetí z ran, z krve, z násilí, ale odměňoval zároveň rafinovanou smysl. nost ctitelů a diváků tím, že volal k světsky honosným slavnostem zlata a barev, drahých rouch a lesk· lých odznaků, rušného pohybu a hlasné hudhy. Tam, kde se nad temnou řekou tyčila chmurná postava za· mlklého zpovědníka, divadelně ozářeného svitem patera hvězd a obklopeného jásotem privilegovaných stavů v honosných krojích, avšak v přísném roztří· dění kastovním, tam nebylo, tam nemohlo býti místa pro světlý a kli'dný zjev výmluvného kazatele, jenž v šerém šatě, pod širým nebem českého venkova, soustředil kolem sebe vděčné mlčení lidového zástupu, spiatého v bratrství prostou silou slova božího, českého slova božího. Kráčeje po Karlově mostě, měl nábožný poutník před