Síla této veršové tradice proráží nepokrytě i vyzrálou poesií Jaroslava Seiferta,prošedšího kdysi. výrazovou virtuositou a rafinovaným umělectvím poetismu a přiklonivšíbo tse později k proletářské poesii s vírou v revoluci a SSSR. Ale ani citovost inspirace milostné, ani obdiv pro ženský půvab a vděk zemi a j,ejím věčným darům nezůstaly básníku odepřeny. Nežádala sama kulturní rovnováha toho, aby hylo po dogmatu .absolutna náboženského, po požadavku absolutna sociálního prohlášeno také heslo absolutna básnického jako další účinná odpověď na relativismus 'předchozího období? Stalo se to brzy pod vesele vlajícím praporem poetisl1lu, který - důsledněji než I'ars pour I'artisté doby Vrchlického - volal po básnictví čistém, nezúženém ani společenskomravním posláním, ani myšlenkovým obsahem, ani citovou funkcí, a mínil se ,spokojiti pouhou smyslovou a smyslnou hrou obraznosti násobící rozkoš lŽivota.Myšlenkovým východiskem českého poetismu, podobně jako surrealismu francouzského, jest kult podvědoma,odkud se bez kontroly 10gi~y a postupem přímo snóvym hrnou vzpomínky, představy, metafory někdy v tlumech působících paradoxně, jindy prostě beze spojitosti, aniž básník koná práci třídící, pořádající a vybízející, odkudž plyne chaotičnost básnění poetického, zvýšená ještě uvolněním, ne-li rozbitím mluvnických forem, převahou substantiva nad slovesem, nedostatkem větné členitosti. I v nejkouzelnějších obrazových a metaforických ohňostrojích, Jež jsou spojeny se jménem Vítězslava Nezvala, smysl 79