kdy ve svých románech, povídkách i 'hrách ústupky vkusu čtenářů a diváku, kteří horlivě tleskali . detektivní a kinematografické technice jeho Bmě_ lých utopií, pod jejichž úsměvnou skepsí a zahořklým pesimismem se skrývá sociální dobrota, láska k člověku, bezpečný pocit jednoty lidstva, vrcholu dušezkumného umění dosáhl v románové trilogii, v níž se z několika názorových rovin a prostupujících se perspektiv bohatě 8 názorně zmocňuje člověkova nitra, jež není pevnou jednotou. V plné zbroji proti Capkovu relativismu 8 jeho americky orientovanému pragmatismu stojí dvojí mladý šik vyznavač1i hodnot ,absolutních: jedni se hlásí k absolutnu náboženskému, druzí k absolutnu sociálnímu. Z oněch vystoupnJaroslav Durych, osobně blízký duchovnímu světu Březinovu, jako uvědomělý protichudce Capkuv a ,zároveň jako nesmiřitelný odpurce své doby. S gotickým zanícením a s tvrdošíjnou ekstatičností hledá tento stále experimentující mistr mnohých slovesných forem svého Boha ft také ho nachází, ,ať prožívá pitvornou hruzu 'nesmyslné pozemskosti, ať se kochá nevinně smyslným puvabem dívčích zjevu, ať proniká bleskem intuice do minulosti. Uctíván jedněmi, odmítán druhými, zustává však ve svém okolí vý" jimkou a zvláštností, stejně jako druhýnáboženský básník přítomnosti, dětský bezprostřední primitIv s františkánským smyslem pro přírodu a pro lidovost, Jakub Deml. Na. Březinovo mystic1té prožívání Boha navazuje příslušník poválečného pokoleni, ,spiritualistický symbolik Jan 77