řečníkem života ve všech jeho formách, plodivé přírody i strojové civi1isace, volného ptactva ve vzduchu: i dělnictva pti práci, hučícího potoka i oddychujícího města. Takto přenesl mystický výkřik·Otokara Březiny "sladko jest žíti" na zemi, zatížil jej vitalismem i panteismem a spokojil se výmluvnou, sm)'slnou, názornou hymnikou života jen a jen empirického. Názorový přerod k důslednému materialismu postavil Neumanna dotud hrdého individualistu do předních řad socialistického kolektivismu a zrodil v něm chvalořečníka Sovětů a pěvce revoluce. Stejné vitalistické tendence probíhají i mnohotvárným dílem nejdůslednějšího českého impresionisty Fráni Srámka. Po bouřlivém období prudkých protestů proti zakrsání a podvazování pudového života, vyzrál v umělce zvláštního kouzla, dosáhl poněkud laciných úspěchů na divadle, zato věak později zcela zasloužených v oblasti lyriky čistě dojmové a citové a v románě, kde se všecko, v nekonečném světelném vl něm kmitá, ti-pytl, světélkuje. $rámek jest věčný a shovívavý milenec živočišného života, pro nějž často zapomíná na duši a zvláště na její oblast intelektuální. V tom jej doplňuje a svým způsobem i opravuje Karel Capek, rovněž přesvědčený vitalista jako Neumann nebo Srámek, ale na rozdíl od obou bytost v podstatě intelektuální, ač z jeho vrstevníků se nezamyslil nikdo do té míry nad hranicemi rozumu a nad právy tajemství jako on. S břitkou kritikou spojuje ironickou filosofii a s vědeckou obrazností pozorný smysl pro drobnou všednost a· nepatrného člověka. Cínil-li Capek ně 76