Celý jeho vývoj směřuje však ktorou, aby onu vrozenou skepsi a ironii překonal a dopracoval, či spíše domyslil a dotrpěl se absolutní jistoty. Nehledá jí ani u BohR, ani v náručí ženině, ani v klinu přírody, nýbrž v bezpečné jednotě 8 národem, ale tu dovede jeho rytířsky hrdá a neústupná mysl přijmouti pouze, kdyby karakterní národ stál na svobodné půdě. Takto došel Viktor Dyk, krajan Svatopluka Cechaa 'V lečcems pokračovatel Jana Nerudy, k poesii českého nacionalismu a při ní stál věrně 8 důsledností pravého muže jak za let politických zmatků, tak i v dobách vále<:'Ilých zkoušek; politický sarkasmus, lyrická dialektika, duchaplná pointa sloužily mu v jeho úsporných a narážkových verších k tomu, aby varoval před slevením s ideálu, formovaného již v národním obrození. Dožil se v plné tvůrčí síle toho, že tento ideál byl uskutečněn vybudováním Československé republiky. Tu však přihlásil se znovu starý romantik v něm. Nespokojuje se s tím, čeho ~iž dosaženo, nýbrž povzbuzuje stále k vyššímu; jest raději donem Quichotem ideálu než spokojeným příživníkem pohodlné skutečnosti; svatý neklid, hárající v něm, jest vzpruhou mravního vývoje. Ani Theerův idealismus všemu na vzdory, ani Dykovo rytířstyi nedosažitelného nevyjadřuje životního názoru a básnického vyznání dnešní lyrické mládeže české; uznává-li tato vůbec mistry v generaci předchozí, jsou jimi Fráňa Srámek a Stanislav K. Neumann. Tento retorik zdravě lačných smyslů, prošed dekadencí, zakotvil v radostném natu.rismua stal se chvalo 75