X. Šalda v následujícím období .myšlenkovým vůdcem českého písemnictví - kritika pfejala. místo filosofie. I tentokráte byla to lyrika, jež vyjádřila nejvyšší úsilí národní duše formou stejně novou jako uměleckou; mocněji než v romá.ně i v drama tě došly v ni výrazu obrodné snahy mravně společenské, ozývající se od Masarykova vystoupení aod politickosociálni revoluce 90. let, zvané "Omladinou": samo srdce národa se vyzpovídalo verši a metaforami svých lyrických básníků. Ideově náleží do jejich řady J. S. Machar, jehož umělecké prostředky jsou však bliž., ší realismu; dokonalými představiteli této lyrické skupiny byli Antonín Sova a Otokar Březina. Antonín Sova i Otokar Březina jsou syny jižních Čech, vlasti náboženské myšlenky a vzní{;ené citovosti, která se před stoletími vyslovila reformací: onen přinesl si z domova spíše vznícenou citov,ost, tento spíše hloubavost náboženskou. Oba záhy o pustili rodný kout, ale nosili věrně jeho obraz s sebou, knihovník Sova v Praze, vzrušené národními i sociálními zápasy, učitel Václav Jebavý (neboť takto znělo občanské jméno Březinovo) v samotě moravského venkova, stvořené pro kázeň soustředěné meditace a ideové i básnické ,ekstase. Citový a citlivý snílek Antooín Sova počal uměleckou svou dráhu uprostřed veršujících genristů a realistů jako impresionista velmi jemného ústrojenství a impresionistou zůstal vlastně vždycky; dodejme, že jeho impresionismus. má ráz přízna.čně hudební. Veršem hebce melodickým 71