slučuje venkovského .mudrce a moderního deterministu s básníkem a dosahuje v dušezpytných povídkách i společenských románech dojmu ži" votní totality, ať maluje nové vesničany svého středočeského domova, nebo ať líčí pražské měšťanstvo. Realismus značívá často, že pozorovatelská činnost přeroste v spisovateli jeho obraznou tvořivost a že se V látce věcně zajímavé úplně ztratí osobnost básníkova, při !čemž dílo trpívá nedostatkem umělecké volnosti a spontánní poesie; v tomto smyslu jsou uvedení romanopisCi typickými realisty. / Jako v době Nerudově nachází realismus výpravný svůj do{>lněk v realismu scénickém, k němuž se propracoval ve zr.alých svých hrách již Ladislav Stroupežnický, kdysi hotovitel hřmotných historických truchloher a řezbář archaistických genrů: dostačil-li mu zprvu rušný pohyb barvitých figurek lidových, o něž ani později nebyla ve vesnických dramatech českých nouze, postřehl, dozráv, že musí vážiti tragiku ze společenských proudů současného života, kde činy jednotlivcovy mají dosah sociální. Neprovedl všeho, co mu tijnulo na mysli, ale prorazil dráhu ná"ltupcům, kteří pak v látkách dělnických i měšťanských, studentských i uměleckých hledali pod barevným povrchem ostře vypozorované skutečnosti hlubší proudy, často s vzácným darem rázovité povahokresby, zřídka se štěstím v osnově tragických konfliktů. Jména realistických těch dramatiků jsou namr..oze stejná Be jmény realistických vypravěčů; jeden z nich 'Však, Jaroslav Hilbert, užívá skoro výhradně jasné': 63