uměleckých evokaci' Jaroslava Vrchlického: rozkoš z básnické vise ustoupila ;mravnímu soudu nad dějinami, renesanční radost ze života nahrazena jest tvrdým kultem síly a povinnosti, kouzlo přírody a estetická hra vyhasly pod přísnýma a střízlivýma očima realisty a demokrata. Macharovou školou prošel, ale od ní se osvobodil Petr Bezruč, básník jediné knihy, jež se právem pokládá za vrchol českého politického básnictvi soudobého. V rhapsodických skladbách strhujícího patosu a dokonale lidového rázu zahřměl samotářský. pěvec slezský do svědomí všem, kdož zapomínali, že na Ostravsku a na Těšínsku hyne polonisací a gennanisaci celá větev národa československého; umlčev lkavý hlas vlastního zahořklého nitra, spojiv obžalobu národnostní s protestem sociálním, pozvedl utrpení kovkopů na českopolském pomezí do výše skutečně tragické. To, co se nazývá českou realistickou prózou povidkovou a románovou, vykazuje při značné púčetnosti pěstitelů i produktů tvářnost několikerou. Domácí tradice pozorovatelská, která přes starosvětského figur káře a ;mudroslovného vychovatele lidu Aloise Vojtěcha Smilovského i přes zádumčivě rozmarného letopisce malých ttlěst Františka Heritesa sahá až k V. Hálkovi a B. Němcové, pojí se tu s mnohonásobnými podněty cizími, zvláště ruské románové psychologie a francouzského vypravovatelského umění. Skoro pitoreskní zájem o ráwvité postavy, pychtivý smysl pro rozvrstvení společnosti podle stavů a tříd, staročesky hloubavé porozumění .mravním otázkám pomáhají vytvářeti románová díla, 61